Předmět: Struktura a funkce říčního ekosystému

» Seznam fakult » PRF » ZOO
Název předmětu Struktura a funkce říčního ekosystému
Kód předmětu ZOO/SFRO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Uvírová Ivona, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vývoj pojetí studia říčních ekosystémů. Celostní pohled na ekosystém tekoucích vod, historie výzkumu a jeho klasifikace. Důsledky antropogenních aktivit v kontextu moderních teorií fungování říčních ekosystémů. Historie studia tekoucích vod. Klasifikace tekoucích vod. Zonační koncepce (Frič 1872, Illies & Botosaneanu 1963). Vliv antropogenní činnosti na řeku (Berg 1948). Holistický pohled na tekoucí vody - 60.-70. léta - tok energie, bilance organických látek jednotlivých úseků toků (Hynes 1970). Interakce prostorových a časových perspektiv. Interdisciplinární povaha studií tekoucích vod - 80.-90. léta. The River Continuum Concept (Vannote et al. 1980), další pohledy a kritiky RCC. Související koncepty - Nutrient Spiralling (Newbold et al. 1981), Serial Discontinuity (Ward & Stanford 1983), Stream Hydraulics (Statzner & Higler 1986), Patch Dynamics (Townsend 1989, Pringle et al. 1988), Flood pulse (Junk et al. 1989), 4-dimensional nature of lotic ecosystems (Ward 1989). Závěrečné kapitoly kurzu jsou věnovány problematice koloběhu látek v tekoucích vodách. Teoretické přednášky navazují na praktické zkušenosti studentů, získané během celodenního terénního cvičení v úvodu kurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Laborování
Výstupy z učení

Po absolvování kurzu je student schopen: - Charakterizovat hlavní milníky historie studia říčního ekosystému - Osvojit si základní koncepce studia tekoucích vod - Aplikovat teoretické poznatky na konkrétní říční systémy - Vyhodnotit míru antropogenního vlivu na konkrétního říční systém
Předpoklady
základní znalost hydrobiologie a systému a ekologie vodních organismů

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet - 80% účast na cvičení, protokoly z terénního cvičení Zkouška - 5 náhodně vybraných otázek z přednášek
Doporučená literatura
  • ALLAN, J.D. (1995): Stream ecology. Structure and function of running waters. Chapman & Hall, pp 388. HYNES, H.B.N. (1970): The ecology of running waters. Liverpool Univ. Press. NEWBOLD, J.D., ELWOOD, J.W. & O'NEILL, R.V. (1981): Measuring nutrient spiraling in streams. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., 38: 860-863. PRINGLE, C.M., NAIMAN, R.J., BRETSCHKO, G., KARR, J.R., OSWOOD, M.W., WEBSTER, J.R., WELCOME, R.L. & WINTERBOURN, M.J. (1988): Patch dynamics in lotic systems: the stream as a mosaic. J.N.Am.Benthol.Soc., 7: 503-504. STATZNER, B. & HIGLER, B. (1985): Questions and comments on the river continuum concept. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., 42: 1038-1044. TOWNSEND, C.R. (1989): The patch dynamics concept of stream community ecology. J.N.Am.Benthol.Soc., 8:36-50. VANNOTE, R.L., MINSHALL, G.W., CUMMINS, K.W., SEDELL, J.R. & CUSHING, C.E. (1980): The river continuum concept. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., 37: 130-137. WARD, J.V. (1989): The four-dimensional nature of lotic ecosystems. J.N.Am.Bent.Soc., 8: 2-8. WARD, J.V. & STANFORD, J.A. (1983): The serial discontinuity concept of lotic ecosystems. In: Fontaine, T.D. & BARTELL, S.H. (Eds.): Dynamics of lotic ecosystems. Ann Arbor Sci. Publ., Ann Arbor, 29-42. .
  • Hurford, C., Schneider, M., Cowx, I. (eds.) (2010). Conservation monitoring in freshwater habitats: pracrical guide and case studies. Springer, Dordrecht, 415 pp..
  • Petts, G., Calow, P. (eds.) (1996). River biota: diversity and dynamics. Blackwell science, Oxford, 257 pp..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr