Předmět: Patofyziologie člověka

» Seznam fakult » PRF » ZOO
Název předmětu Patofyziologie člověka
Kód předmětu ZOO/PAFYZ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fellnerová Ivana, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obecná část: Základní terminologie (etiologie, patogeneze, bolest, stárnutí), buněčná smrt (apoptóza, nekróza), neoplazie (vznik, biologické vlastnosti a klasifikace nádorů, angiogeneze), účinky jedů a návykových látek na organismus Patofyziologie jednotlivých orgánových soustav - Tělní tekutiny: poruchy počtu buněk erytroidní řady: anémie (z nedostatku Fe, poruchy syntézy hemoglobinu, hemolytické a.), fetální erytroblastóza, poruchy počtu buněk lymfoidní řady: akutní a chronická myeloidní leukémie, polycytémie; poruchy hemostázy - Srdce a krevní oběh: poruchy srdečního rytmu (tachykardie, bradykardie, fibrilace síní, komor); chlopenní vady, anomálie koronárního oběhu (ischémie, infarkt), poruchy regulací a anomálie KT, endoteliální dysfunkce, ateroskleróza, ischemie mozku, mozková mrtvice, žilní trombóza, plicní embolie, otoky, hemoragie, oběhové selhání - Nervová soustava: demyelinizace nerv. buněk (Alzheimerova nemoc, roztroušená skleróza), onemocnění bazálních ganglií (Parkinson, hyperkineze), poranění míchy, nervů, - Pohybový aparát: svalová dystrofie, revmatická onemocnění, rachitida, osteoporóza, - Smysly: patofyziologie zraku (anomálie optického aparátu-krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus; onemocnění sítnice-barvoslepost aj., patofyziologie zrakové dráhy); patofyziologie statoakustického aparátu (poruchy vnímání vysokých a hlubokých tónů, rovnováha, nystagmus); poruchy čichu a chuti - Respirace a acidobazická rovnováha: obstrukční a restrikční plicní vady, plicní emfyzém, edém plic, plicní embolie, astma, hypoxie a hyperoxie, alkalóza, acidóza - Ledviny, hospodaření se solemi a vodou: patofyziologie transportních mechanismů v ledvinách, poruchy funkce glomerulů, akutní selhání ledvin, renální hypertenze, těhotenská neuropatie, poruchy hospodaření s ionty (Na+, Cl-, K+, Mg2+, Ca2+?), - Trávicí soustava: nevolnosti, zvracení, refluxní choroba jícnu, žaludeční vředy, pankreatitida, žlučové kameny (cholelitiáza), fibróza a cirhóza jater, cystická fibróza, průjmy, nádory GI traktu; poruchy příjmu potravy (bulimie, anorexie) - Metabolismus: poruchy metabolismu sacharidů (diabetes), porucha metabolismu lipoproteinů, poruchy metabolismu aminokyselin (fenylketonurie, homocystinurie), celiakie, dna, poruchy metabolismu vitamínů, - Imunitní systém: imunodeficience, autoimunita, alergie, hypersenzitivita, astma, zánět, sepse, lymfedém, post-transplantační imunita - Hormonální soustava: poruchy funkce hypofýzy, Cushingova a Addisonova choroba (nadledvinky), hyperthyreóza a hypotyreóza (štítná žláza), diabetes mellitus (pankreas), nanismus, gigantismus, poruchy pohl. hormonů - Reprodukční systém a poruchy vývoje plodu: mužská a ženská neplodnost, endometrióza, sexuální poruchy; kongenitální infekce, chromozomální aberace, prenatální diagnostika

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Patofyziologie člověka vychází ze základních znalostí biochemie a buněčné biologie a bezprostředně navazuje na učivo fyziologie. Poskytuje studentům komplexní pohled na vzájemné propojení teoretických poznatků s praktickými biomedicínckými aplikacemi. Cílem předmětu je seznámit studenty s mechanismy selhání základních fyziologických funkcí. Na buněčné a molekulární úrovni budou vysvětleny mechanismy vzniku, vývoje popř. možné terapie takto vzniklých onemocnění. V rámci prevence budou poskytnuta doporučení, jež mohou zabránit resp. snížit míru rizika vzniku konkrétních onemocnění. Z hlediska metodického je kladen důraz na to, aby si studenti uvědomili vzájemnou provázanost jednotlivých fyziologických procesů. S ohledem na nejnovější vědecké poznatky bude odkazováno na významné fyziologicko-lékařské objevy a Nobelovy ceny. Přednášky a semináře probíhají interaktivním způsobem, s maximálním využitím multimediální techniky vč. na míru vytvořených názorných animací, umožňujících studentům snadněji pochopit složité vzájemně provázané fyziologické procesy.
Porozumění základním fyziologickým procesům ve zdraví i nemoci
Předpoklady
základní znalosti z biochemie, bunečné biologie, anatomie a fyziologie

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na přednáškách a seminářích Absolvování závěrečného kolokvia
Doporučená literatura
  • Materiály poskytnuté vyučujícími na přednáškách a cvičeních.
  • Výukové prezentace (dostupné na http://www.zoologie.upol.cz/).
  • Fölsch, U. R., Kochsiek, K., Schmidt, R. F. (2003). Patologická fyziologie. Praha: Grada Publishing.
  • Fox, S. I. Human physiology, vydání 6. a výše.
  • Jelínková, H., Balík, M., Kubiš, P. Chlubnová, J. (2004). Vybrané kapitoly z patologické fyziologie. Praha: Karolinum UK.
  • Silbernagl, S., Lang, F. (2001). Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada Publishing.
  • Silverthorn, A. C. Human physiology, vydání 5. a výše.
  • Stříteský, J. (2001). Patologie. Epava Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a ekologie (2020) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biochemie (2022) Kategorie: Chemické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní