Vyučující
|
-
Čelechovský Alois, RNDr. Ph.D.
-
Fellnerová Ivana, RNDr. Ph.D.
-
Bezdíček Jiří, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Část obecné zoologie (vyučující A. Čelechovský) ? Cytologie: Základní charakteristika a typy živočišných buněk. ? Histologie: Živočišné tkáně - charakteristika základních typů tkání bezobratlých a obratlovců, jejich histogeneze, klasifikace a regenerace (tkáně epitelové, pojivové, svalové, nervová). ? Organologie - základy mikroskopické anatomie orgánů a částí orgánových soustav živočichů. ? Nepřímý vývoj ? typy vývojových stádií u bezobratlých a obratlovců. Část fyziologie (vyučující I. Fellnerová, J. Bezdíček) ? Fyziologie tělních tekutin: hemolymfa, krev, lymfa, tkáňový mok; složky a funkce tělních tekutin, krvinky, hemopoéza, koagulace, antigenní systémy erytrocytů; Praktická měření vybraných krevních parametrů (oxymetrie aj.) ? Tkáňové složení lidského těla: Fyziologie svalové, tukové a kostní tkáně, koloběh vody v těle; Praktická měření tělesného složení (zastoupení jednotlivých tkání u člověka), souvislosti se zdravím a fyzickou zdatností. ? Fyziologie nervové soustavy: centrální a periferní složky NS, fyziologie nervového přenosu, paměť, řeč, účinky psychoaktivních látek, principy účinku vybraných drog a psychofarmak na NS. Praktická měření vybraných kognitivních funkcí ? Obecné principy trávení a vstřebávání: typy trávicích soustav, extracelulární a intracelulární trávení, trávicí enzymy, štěpení a vstřebávání živin. Praktická měření polykání, měření BMI, resorpce, demonstrace žaludků přežvýkavců a všežravců); ? Reprodukce živočichů. Rozmnožování nepohlavní (fisiparie, gemiparie) a pohlavní (hermafrodismus, gonochorismus, partenogeneze), jejich průběh a formy. ? Termoregulace: poikilotermie, homoiotermie a heterotermie. Praktická měření pomocí termokamery.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozšíření základů obecné a buněčné biologie se zaměřením na živočišné tkáně a orgánovou fyziologii. Pozornost je zaměřena na praktickou část a pochopení souvislostí mezi stavbou tkání a orgánů, funkcí orgánových soustav u člověka a živočichů, typům vývojovým stádiím. Výuka probíhá interaktivním způsobem, s maximálním využitím multimediální techniky vč. názorných animací, umožňujících studentům snadněji pochopit složité vzájemně provázané procesy probíhající na buněčné, tkáňové i orgánové úrovni.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Popsat obecné vlastnosti a struktury živých soustav. - Popsat a charakterizovat různé typy buněk. - Srovnat různé typy rozmnožování. - Popsat klasifikační systémy organismů. - Vysvětlit funkce orgánových soustav.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z biochemie a buněčné biologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Absolvování cvičení, vypracování protokolů Splnění bodového limitu zkouškového testu
|
Doporučená literatura
|
-
ČELECHOVSKÝ A. Cvičení z obecní zoologie. MOODLE.
-
FELLNEROVÁ I., BEZDÍČEK J. (2014). Praktická cvičení z fyziologie člověka a živočichů. Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci (ISBN 978-80-244-3994-5).
-
FELLNEROVÁ I., BEZDÍČEK J. (2021). Fyziologie živočichů názorně a v souvislostech.
-
FELLNEROVÁ I., HLAVÁČEK L., ČELECHOVSKÝ A. (2021). Obecná fyziologie II ? tkáně. Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2. doplněné vydání.
-
MARTÍNEK J. & VACEK Z. (2009). Histologický atlas. Granada Publishing, Praha.
-
VÁCHA M. a kol. (2010). Srovnávací fyziologie živočichů. Brno.
|