Vyučující
|
-
Fellnerová Ivana, RNDr. Ph.D.
-
Sedlářová Michaela, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretická část: V rámci teoretické části budou studentům představena následující témata: - Základní principy molekulární neurofyziologie, funkce jednotlivých mozkových center a jejich vzájemná interakce, neuronové sítě, limbický systém, centra odměny, hematoencefalická bariéra - Kognitivní rezerva a faktory, které ji posilují - Princip účinků jednotlivých neurotransmiterů, ale také antidepresiv, sedativ, psychedelických látek a drog - Fyziologie spánku a jeho význam pro zdravé fungování nervové soustavy - Paměť, její typy a neurologický podklad paměťových procesů; praktické ukázky využití paměťových technik - Psychosomatické poruchy, poruchy příjmu potravy a jejich neurologický podklad, deprese, panická ataka, fobie, schizofrenie - Neurodegenerační změny, jejich příčiny - Definice mikrobiomu a mikrobioty, historie a metody studia, terapeutické využití - Střevní mikrobiota a její role v signalizaci na ose střevo-mozek - Složení mikrobioty, rozdíly mezi pohlavími, v průběhu života, změny ve výskytu střevních bakterií vlivem potravy, stresu, pohybu, atd. Praktická náplň seminářů - Prezentace neurofyziologických procesů s využitím interaktivních exponátů v muzeu vědy Pevnost poznání - Prezentace paměťových technik - Prezentace rozdílu vnímání reality a interpretace resp. modifikace příchozích signálů mozkem - Cvičení pro náš 2. mozek - Relaxační a meditační techniky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Pro dosažení úspěchu v jakékoli činnosti je nutná psychická rovnováha, stabilita, schopnost vyrovnat se se zátěží i stresem. Studenti jsou často vystaveni velkému psychickému tlaku a zároveň musí být schopni osvojit si obrovské množství teoretických i praktických dovedností, orientovat se v záplavě informací, kriticky myslet a dokázat odlišit podstatné od nepodstatného. Cílem předmětu je pomoci studentům zvládat tuto studijní zátěž objasněním, jak pracuje lidský mozek a střevo (označované jako 2. mozek) za fyziologických, zátěžových i patologických podmínek. V návaznosti na to budou studentům poskytovány náměty jak se udržet v dobré psychické kondici a jak efektivně využít mozkových kapacit. Prostor bude věnován také významu výživy, spánku a pohybu pro zdárné fungování NS. Studenti se seznámí s principy účinku antidepresiv, psychedelických látek, drog a dalších toxických látek na nervovou soustavu. Pochopí význam propojení mezi nervovou soustavou, imunitním systémem a střevní mikrobiotou, naučí se základní relaxační a dechové techniky, jak čelit náporu, pracovnímu přetížení, jak se vyrovnávat s emočními výkyvy a těžkými životními situacemi. Metodický přístup: Přednášky budou probíhat interaktivním způsobem, s maximálním využitím multimediální techniky vč. na míru vytvořených názorných animací, umožňujících studentům snadněji pochopit složité vzájemně provázané interakce nervové soustavy s dalšími homeostatickými systémy. Semináře budou mít praktickou, zážitkovou formu s prvky projektové výuky v úzké spolupráci s interaktivním muzeem vědy Pevnost poznání UP. Důraz bude kladen také na aktivní zapojení studentů a na otevřenou diskusi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
70% účast na přednáškách a seminářích Splnění dílčích úkolů vycházejících z probíraných tematických okruhů a absolvování závěrečného písemného testu
|
Doporučená literatura
|
-
Materiály poskytnuté vyučujícími na přednáškách a seminářích.
-
ed. Purves, D. (2018). Neuroscience.
-
Finlay, J. J. a Finlay, J. (2020). Mikrobiom lidského těla: Jak spolupracovat s mikroby v těle a prostředí a žít déle a zdravěji.
-
Fox, S. I. Human physiology, vydání 6. a výše.
-
Silverthorn, A. C. Human physiology, vydání 5. a výše.
-
Willey, J. a Sandman, K. Prescott´s principles in mikrobiology, 1st/2nd edition.
|