Předmět: Fyziologie živočichů

» Seznam fakult » PRF » ZOO
Název předmětu Fyziologie živočichů
Kód předmětu ZOO/FZZBC
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fellnerová Ivana, RNDr. Ph.D.
  • Bezdíček Jiří, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Látková fyziologie: proteiny, lipidy, sacharidy ? zastoupení a funkce v organismu (cv. glykemická křivka, regulace glykémie) - Dynamika membrán: transportní mechanismy, buněčné receptory, formy mezibuněčná komunikace - Obecná neurofyziologie: centrální NS, periferní NS, klidový a akční potenciál, synapse, neurotransmitery a signální látky, principy účinku drog na NS (cv. reflexy) - Smyslová fyziologie: srovnávací fyziologie- zrak, sluch, hmat, chuť a čich; smyslové receptory, princip přenosu signálu. (cv. zrak: perimetrie, důkaz tyčinek a čípků v sítnici, důkaz slepé skrvny, Purkyňovy obrázky, zraková ostrost, barevné vnímání, zrakové klamy, zrakové vady, distribuce chuťových a kožních receptorů aj.). - Obecná endokrinologie: obecné principy syntézy, transportu a účinku hormonů na základě jejich chemické struktury (cv. virtuální laboratoř) - Obecná imunologie: tkáňové, buněčné a molekulární složky imunitního systému, obecné vlastnosti nespecifické a specifické imunity; alergie, autoimunitní onemocnění (cv. virtuální laboratoř) . - Principy svalové kontrakce: molekulární podstata kontrakce kosterní, hladké a srdeční svaloviny (cv. segmentační analýza těla) - Fyziologie tělních tekutin: hemolymfa, krev, lymfa, tkáňový mok, funkce tělních tekutin, krvinky, hemopoéza, koagulace, antigenní systémy krve; (cv. počítání krvinek skotu, ovce, koně, hlodavců-zobecnění metody, osmotická rezistence erytrocytů, stanovení hladiny cholesterolu, stanovení O2 a CO v krvi); - Fyziologie oběhového systému:otevřený a uzavřený oběhový systém, cévy, srdce, převodní sytém, regulace srdeční činnosti (cv. demonstrace srdce, chlopní, krevní tlak, řízení KO, kapilaroskopie žáby, měření EKG, AED-demonstrace na tréninkovém přístroji); - Respirace: typy dýchacích soustav, princip přenosu kyslíku, krevní barviva, mechanika a regulace dýchání (cv. plicní objemy, VK, NHVK, vodní a digitální spirometrie, apnoe, demonstrace dýchání bezobratlých a ptáků); - Trávení: typy trávicích soustav, extracelulární a intracelulární trávení, trávicí enzymy, štěpení a vstřebávání živin (cv. polykání, měření BMI, resorpce, demonstrace žaludků přežvýkavců a všežravců); - Metabolismus: anabolismus, katabolismus, bazální metabolismus, principy přeměny látek a energií v organismu (cv. segmentační analýza těla, virtuální laboratoř) - Fyziologie vylučování: typy vylučovacích soustav, srovnávací fyziologie vylučování suchozemských a vodních (sladkovodní, mořské) živočichů, demonstrace ledvin, glomerulární filtrace. (cv. vodní zřeďovací pokus, chemické složení moči, stanovení močoviny v krvi) - Reprodukční fyziologie: srovnávací fyziologie samčích a samičích reprodukčních orgánů, formy rozmnožování, vnější a vnitřní oplození, ontogenetický vývoj jedince, hormonální regulace (cv. virtuální laboratoř) - Teplota, její vliv a udržování: výměna tepla, adaptace na kolísající teplotu prostředí, adaptace na chlad, adaptace proti přehřátí, fyzikální termoregulace, chemická termoregulace, centrální termoregulace, hibernace - Problém velikosti a proporcí těla - Biorytmy: biorytmy jako vývojová adaptace, externí vlivy, jejich periodicita a vliv na organizmus, slabé a jemné synchronizátory, vztah biorytmů k prostředí, vývojové biorytmy, molekulární podstata chodu vnitřních hodin a lokalizace oscilátoru

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na živočišnou fyziologii ve vzájemných souvislostech, a to jak po stránce teoretické (přednášky, semináře), tak praktické (cvičení, virtuální laboratoře). Z hlediska obsahu je pozornost zaměřena na srovnávací fyziologii jednotlivých orgánových soustav živočichů (bezobratlí, obratlovci vč. člověka). Studenti jsou seznámeni s funkcí základních řídících a homeostatických systémů (nervová, endokrinní a imunitní soustava), Dále jsou prezentovány soustavy kardiovaskulární a respirační, soustavy zajišťující látkové a energetické zásobení těla, vylučování a termoregulaci. V neposlední řadě je pozornost věnována fyziologii pohybu a zátěže, reprodukci a ontogenetickému vývoji. Z hlediska metodického je kladen důraz na to, aby si studenti uvědomili vzájemnou provázanost jednotlivých fyziologických procesů a také pochopili širší vývojové souvislostí napříč živočišnými skupinami. S ohledem na nejnovější vědecké poznatky jsou obecné fyziologické principy prezentovány na buněčné a molekulární úrovni s odkazy na významné fyziologicko-lékařské objevy a Nobelovy ceny. V návaznosti na základní fyziologii jsou stručně prezentována také aktuální patofyziologická témata. Přednášky a semináře probíhají interaktivním způsobem, s maximálním využitím multimediální techniky vč. názorných animací, umožňujících studentům snadněji pochopit složité vzájemně provázané fyziologické procesy. V praktických cvičeních jsou představeny moderní metody fyziologické práce a nejnovější přístrojové vybavení, které si studenti mohou v rámci vybraných experimentů sami prakticky vyzkoušet.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Charakterizovat základní chemické složky živočišného organismu. - Popsat stavbu a funkce buňky a organel. - Charakterizovat obecné fyziologické principy. - Charakterizovat funkce jednotlivých orgánových soustav. - Srovnat základní vývojové typy orgánových soustav napříč systémem živočichů.
Předpoklady
Základní znalosti z biochemie, biologie buňky a anatomie
BOT/OBBC
----- nebo -----
BOT/OBBI
----- nebo -----
KCB/OBBC
----- nebo -----
KCB/OBBI
----- nebo -----
ZOO/OZP

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Absolvování cvičení, vypracování protokolů,
Doporučená literatura
  • Kittnar, O., & Mlček, M. (2009). Atlas fyziologických regulací: 329 schémat. Praha: Grada.
  • Kittnar, O. (2011). Lékařská fyziologie. Praha: Grada.
  • Randall, D. J., Burggren, W., French, K., & Eckert, R. (2002). Eckert animal physiology: mechanisms and adaptations. New York, N.Y: W.H. Freeman and Company.
  • Trojan, S. a kol. (2003). Lékařská fyziologie. Grada Avicenum, Praha.
  • Vácha, M. a kol. (2008). Srovnávací fyziologie živočichů.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní