Vyučující
|
-
Bureš Stanislav, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Cílem studijního předmětu je vysvětlit význam chování pro rozmnožování a přežívání, proč se živočich chová určitým způsobem, jak se mění chování a vytvářejí adaptace v chování v závislosti na měnícím se prostředí. Vysvětlení chování na proximátní a ultimátní rovině, skupinové, individuální a genové selekce, genetické podstaty chování. Sexuální selekce, konflikt mezi pohlavími, systémy páření a rodičovská péče. Optimalizace chování ve vztahu k obraně zdrojů a teritoria, evoluční soutěžení predátora a kořisti, soužití ve skupinách, kooperace a pomáhání si u živočichů, altruismus. Princip evolučně stabilních strategií, alternativní strategie rozmnožování. Přístupy k testování hypotéz v etoekologii, používané metody, faktory komplikující řešení, design experimentu a modelování v etoekologii, praktické příklady řešení konkrétních otázek, vlastní přístupy k řešení modelových příkladů v rámci seminářů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem studijního předmětu je vysvětlit význam chování pro rozmnožování a přežívání
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Vysvětlit význam chování pro rozmnožování a přežívání. - Vysvětlit chování na proximátní a ultimátní rovině, skupinové, individuální a genové selekce, genetické podstaty chování. - Vysvětlit sexuální selekci. - Vysvětlit princip evolučně stabilních strategií. - Testovat hypotézy v etoekologii, designovat experimenty v etologii.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
zápočet: 80% účast na seminářích/cvičeních a úspěšné splnění seminárního úkolu zkouška: znalost látky z přednášek a literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Krebs, J. R. a Davies, N. B. 1996: An introduction to behavioural ecology. Blackwell, Oxford. Franck, D. 1996: Etologie. Karolinum, Praha. Dawkins, R. 1998: Sobecký gen. Mladá fronta, Praha. .
|