Vyučující
|
-
Uvíra Vladimír, RNDr. Dr.
-
Šigutová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní rozdělení - typy vod - tekoucí, stojaté. Charakteristika vody jako životního prostředí pro vodní bezobratlé. Základní abiotické parametry - teplota, hustota a viskozita vody, substrát, proudění vody, fluktuace vodní hladiny, světlo, kyslík, další chemické vlastnosti. Homogenita a prostorová kontinuita vodního prostředí. Biologické ovlivnění vodního prostředí, koloběhy biogenních prvků (kyslík, dusík, uhlík, ...), horninotvorná činnost (koráli). Význam poznání biologie a přesné determinace vodních živočichů pro ekologické studie. Původ vodních organismů - primární a sekundární hydrobionti. Morfologické a fyziologické adaptace hydrobiontů. Pohyb vodních organismů - obecné principy, vlastnosti vody s ohledem na pohyb organismů (hustota, viskozita, teplota, pohyb vody). Dýchání vodních organismů - obecné principy. Vliv činnosti organismů - fotosyntéza vs. respirace - ovlivnění koncentrace kyslíku. Potrava vodních organismů - obecné principy. Zdroje potravy ve vodě a potravní řetězce (sítě). Rozmnožování a ontogenetický vývoj. Nepohlavní rozmnožování (asexuální), pohlavní rozmnožování (sexuální), partenogeneze, heterogonie (různorodost), neotenie, klidová stádia. Ve cvičeních jsou na živých objektech demonstrovány charakteristické projevy vodních bezobratlých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Voda jako životní prostředí, přehled vodních bezobratlých a jejich ekologie
Studenti získají důležité informace o biologii vodních bezobratlých živočichů. Osvojí si poznatky zejména z jejich ekologie a funkce ve vodních ekosystémech. Získají ucelený přehled druhů v České republice. U jednotlivých skupin budou znát specifické biologické projevy druhů (pohyb, dýchání, potrava, rozmnožování) s uvedením významných zástupců především evropských volně žijících prvoků a vodních bezobratlých: "Porifera", Turbellaria, Nemertea, Cnidaria, Gastrotricha, Rotifera, Ectoprocta (=Bryozoa), Tardigrada, Nematoda, Nematomorpha, Annelida, Mollusca, "Crustacea", Aranea, Hydrachnelae, Collembola, Ephemeroptera, Odonata, Plecoptera, Heteroptera, Megaloptera, Trichoptera, Lepidoptera, Neuroptera, Hymenoptera, Diptera, Coleoptera.
|
Předpoklady
|
Základní znalost systému, anatomie a morfologie bezobratlých organismů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Zápočet - 70% účast na cvičení, protokoly Zkouška - písemný test - 10 otázek z přednášek, případně doplňková ústní Zápočtový test + poznávačka Seminární práce na zvolené téma - bude obsahovat text, foto, obr.-grafy - podkladem bude minimálně 10 původních prací (z WOSu), plus případné další zdroje - citace
|
Doporučená literatura
|
-
Lellák, J. a kol. (1982). Biologie vodních živočichů. Univ. Karlova, Praha.
-
Pechenik. (2010). Biology of Invertebrates. Boston: McGraw-Hill Higher Education.
-
Rozkošný, R. a kol. (1980). Klíč vodních larev hmyzu. Academia, Praha.
-
Rundle, S. D., Robertson, A. L., & Schmid-Araya, J. M. (2002). Freshwater meiofauna: biology and ecology. Leiden: Backhuys Publishers.
-
Schubert a Lellák. (1973). Život ve sladkých vodách. Praha.
-
Ward, J., W. (1992). Aquatic insect ecology. 1. Biology and habitat. J. Wiley & Sons, Inc.
|