Vyučující
|
-
Řídký Jan, prof. DrSc.
-
Prouza Michael, RNDr. Ph.D.
-
Vraštil Michal, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Fridmanovy modely vesmíru, Hubbleův červený posun, teorie velkého třesku, její motivace a historické alternativy. - Primordiální nukleosyntéza. - Teorie inflace. - Současný model vesmíru a role kosmologické konstanty. - Temná hmota a temná energie, jejich role ve vesmíru. - Moderní metody určování kosmologických parametrů. - Přehlídky oblohy - velkoškálová struktura vesmíru, baryonové akustické oscilace, slabé gravitační čočkování (cosmic shear), supernovy typu Ia. - Mikrovlnné záření a analýza jeho výkonového spektra. - Simulace vývoje vesmíru. - Vzájemný přínos kosmologie a částicové fyziky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je podat studentům úvod do současné kosmologie, zejména s ohledem na využívané experimentální metody.
Znalost: Popsat vznik a vývoj vesmíru Analýza: Vypočítat stáří vesmíru a jeho další kosmologické parametry.
|
Předpoklady
|
Není specifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
Účast na přednáškách a cvičeních. Znalost tématu, schopnost diskutovat o tématu v širších souvislostech. Schopnost spočítat typové příklady.
|
Doporučená literatura
|
-
Carroll S.M. (2001). The Cosmological Constant. LivingRev.Rel.4:1.
-
Dodelson S. (2003). Modern Cosmology. Academic Press.
-
Ivezic Z. et al. LSST: from Science Drivers to Reference Design and Anticipated Data Products.
-
Komatsu E., et al. Seven-Year Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) Observations: Cosmological Interpretation. Submitted to Astrophysical Journal Supplement Series.
-
Rich J. (2010). Fundamentals of Cosmology. Springer, 2nd edition.
-
Weinberg S. (2008). Cosmology. Oxford University Press.
|