Vyučující
|
-
Najmanová Eliška, Mgr. Ph.D.
-
Machýčková Lucie, Mgr.
-
Pluháček František, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška Přednášky poskytují teoretickou přípravu k realizaci praktických-experimentálních činností ve cvičeních a seminářích a přímo navazují na znalosti a dovednosti získané v předmětech Korekce zraku 1 a Binokulární vidění. VERGENČNÍ A AKOMODAČNÍ PORUCHY BINOKULÁRNÍHO VIDĚNÍ Opakování vstupních znalostí Základní vyšetření BV a akomodace: základní vyšetření stavu JBV, anamnéza se zaměřením na BV; vyšetřování vergence (zakrývací testy, měření velikosti okohybných odchylek, měření úhlu gamma); orientační a kvantitativní vyšetřování motility; vyšetřování akomodace; vyšetřování AC/A poměr; vyšetřování fixační disparity a asociované forie; vyšetřování stereopse; obecné zásady aplikace prizmat Analýza a řešení vergenčních poruch: možnosti řešení heteroforií - prizmata, úprava sférické části korekce, zrakový trénink; přehled vergenčních poruch a doporučená řešení; zhodnocení kompenzace heteroforie; úvod do MKH; edukace pacienta Analýza a řešení akomodačních poruch: typy testů; možnosti řešení; stručný přehled akomodačních poruch a jejich řešení; edukace pacienta Řešení binokulárních refrakčních anomálií: anizometropie: potíže, vyšetření, řešení; anizeikonie: potíže, vyšetření, řešení; edukace pacienta Doporučený postup vyšetření VYŠETŘOVÁNÍ A KOREKCE DĚTÍ Vývoj vidění, patologie Anamnéza u dětského pacienta. Základní vyšetření dítěte (zraková ostrost, kontrastní citlivost atd.), vyšetření strabismu u dětí (0 - 18 let; zakrývací testy, test fixace, vyšetření JBV, Brucknerův prosvětlovací test atd.) Specifika korekce dětského pacienta Edukace rodičů, dítěte Cvičení Práce v malých skupinkách (dvojicích), každá skupinka pracuje na samostatném plně vybaveném stanovišti. Součástí aktivit je demonstrace a nácvik edukace pacienta. Aktivity jednotlivých skupinek jsou samostatně monitorovány. Monitoring výstupních praktických dovedností s využitím protokolů o měření a záznamového archu. Nácvik vyšetřování vergence: Objektivní vyšetření okohybných odchylek (zakrývací testy) Subjektivní vyšetření okohybných odchylek (Maddoxův cylindr, Thoringotnův test, Graefeho prizma, polarizované a anaglyfické testy) Vyšetření blízkého bodu konvergence, vyšetření motility Vyšetření fúze, stareopse Měření fúzních rezerv prizmatickou lištou (BO, BI, BU, BD, dálka/blízko) Vyšetření fixační disparity, měření asociační forie Měření vergenční facility Nácvik vyšetřování akomodace: Měření amplitudy akomodace (akomodační pravítko, tabulky do blízka) Měření akomodační odezvy metodou MEM Vyšetření relativní akomodace Měření akomodační facility Nácvik vyšetření vztahu akomodace a konvergence: Měření AC/A poměru (Thoringtonův test, Graefeho prizma, zakrývací testy) Praktické provedení komplexního vyšetření akomodačně-vergenčního systému včetně jeho zhodnocení Seminář Monitorovaná práce v malých skupinkách (dvojicích). Opakování, prohloubení a doplnění speciálních praktických dovedností: - praktické opakování monokulárního a binokulárního stanovení refrakce - praktická demonstrace, nácvik vybraných metod vyšetření refrakce vhodných ve speciálních případech - praktická demonstrace, nácvik vyšetřování presbyopického pacienta - nácvik záznamu a hodnocení měření do protokolů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 78 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit se základními vyšetřovacími technikami binokulárního vidění a akomodace a jejich vyhodnocením. Naučit rozpoznat a prakticky řešit jednotlivé anomálie binokulárního vidění se zaměřením na heteroforie a poruchy akomodace.
Předmět zaměřený na získání znalostí a praktických dovedností Student by měl: prakticky provést kompletní vyšetření vergenčního a akomodačního systému, vyhodnotit binokulární zrakový status (detekovat jakoukoliv odchylku - směr, velikost, komitanci, typ [forie-tropie], vzhodnotit fúzi; vyhodnotit a vyřešit forie (zhodnotit kompenzaci na základě fixační disparity a asociační forie, fúzní vergence, normálních hodnot a kriterií, stanovit vhodné řešení); vyhodnotit a řešit akomodační dysfunkce; vyhodnotit a řešit anisometropii a aniseikonii.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
OPT/KZ1X a zároveň OPT/BVX
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Účast na cvičeních a seminářích. Praktické dovednosti a znalosti v rámci témat kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Elliott, D. B. (2020). Clinical Procedures in Primary Eye Care. 5th Edition.. Elsevier.
-
Evans B. J. W. (2021). Pickwells Binocular Vision Anomalies. 6th Edition. Butterworth-Heinemann Elsevier.
-
Gerinec, A. (2005). Detská oftalmológia. Osveta.
-
Grosvenor, T. (2007). Primary Care Optometry, 5th edition. Butterworth-Heinemann, Elsevier.
-
Heissigerová, J. a kol. (2023). Oftalmologie. Třetí vydání. Praha: Maxdorf.
-
Hromádková, L. (2011). Šilhání. IDVPZ Brno.
-
Kuchynka, P. a kol. (2016). Oční lékařství. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing.
-
Rozsíval, P., & Houdek, L. (2012). Trendy soudobé oftalmologie. Praha: Galén.
-
Rozsíval, P. a kol. (2017). Oční lékařství. Druhé, přepracované vydání. Praha: Galén.
-
Scheiman, M., Wick, B. (2014). Clinical Management of Binocular Vision: Heterophoric, Accommodative, and Eye Movement Disorders. 4th Edition.. Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business.
|