Předmět: Global Challenges

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Global Challenges
Kód předmětu MRS/XGCH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
  • Mesík Juraj, MUDr.
  • Šafaříková Simona, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historický úvod - kolonizace Země Homo sapiens? Iluze nekonečného růstu, determinanty populačního růstu. Populační trendy od 19. století: determinanty a dynamika populačního růstu na jednotlivých kontinentech, přechod od růstu k demografickému zrání a stárnutí (na příkladu zemí EU, Japonska, Číny). Produkce potravin a její limity: klíčové faktory růstu produkce potravin v dějinách, šlechtění kulturních plodin a domestikace zvířat, limity růstu, strach z hladu v dějinách Evropy. Velký regulátor - epidemie a lidstvo: černá smrt v Evropě 1348-1353, pád říše Aztéků a Inků, "španělská" chřipka 1918-1919, H1N1 - konspirace nebo hrozba? Voda - klíčový determinant zemědělské produkce: sucha v dějinách, srážkové a závlahové zemědělství, čerpání podzemních vod - USA, Austrálie, Indie, Čína. Sucho, degradace půd a dezertifikace: Sahel, Austrálie, Středomoří, fenomén Dust Bowl. Energie: uhlí, ropa, plyn, průmyslová revoluce, ropný zlom. budoucnost: jaderná energie? Obnovitelné zdroje? Uskromění se? Limity ostatních zdrojů: kovy, uran... Klimatické změny: historická rekapitulace. globální oteplování - forcings, dynamika a předpokládané důsledky, spolehlivost dat, metody. 2030 - the Perfect Storm? Kumulace a synergie limitujících trendů, kaskádové katastrofy, stárnutí infrastrukur, bezpečnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními globálním výzvami v kontextu jejich historického vývoje a budoucích trendů.
Po dokončení předmětu by studenti měli být schopni formulovat, analyzovat a diskutovat globální výzvy
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta

zkouška v anglickém jazyce v rozsahu probírané látky
Doporučená literatura
  • Barry, J. M. (2005). The Great influenza: The story of the deadliest pandemic in history.
  • Diamond, J. (2000). Osudy lidských společností. Columbus, Praha 2000.. Praha: Columbus.
  • Fagan B. (2004). The Long Summer: How Climate Changed Civilization.
  • Glenn J.C., Gordon T.J. (2007). 2007 State of The Future. Washington, D.C., World Federation of United Nation Associations and American Council for the UNU.
  • Hansen, J. (2009). Storms of My Grandchildren: The Truth About the Coming Climate Catastrophe and Our Last Chance to Save Humanity.
  • Heinberg, R. (2007). Peak Everything: Waking Up to the Century of Decline in Earth's Resources.
  • Mack, T.C. (ed.). (2007). Hopes and Vision for the 21st Century. Bethesda, Maryland: World Future Society.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr