Předmět: Development Opportunities of Latin America

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Development Opportunities of Latin America
Kód předmětu MRS/WDLA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Dluhý Radovan, Mgr.
  • Šafaříková Simona, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V průběhu výuky budou probrána následující témata: Regionální členění Latinské Ameriky z pohledu socio-geografického a ekonomického rozvoje. Historické determinace rozvoje regionu - dějiny, kolonialismus, způsoby dekolonizace - a jejich vliv na rozvoj zemí. Postkoloniální období a vliv studené války. Situace po skončení studené války a hlavní důvody nastalého vývoje. Etnografie, kultury, náboženství. Nejdůležitější problémy regionu, jejich popis a trendy. Přírodní podmínky a zdroje - vliv na rozvoj jednotlivých oblastí. Hlavní environmentální problémy oblasti determinující rozvoj. Demografický růst v jednotlivých zemích, vývoj do budoucna. Bezpečnostní rizika v současnosti a hrozby do budoucnosti. Zemědělství a problematika výživy. Rozvojová pomoc a její efektivita. Postavení Latinské Ameriky ve světovém obchodu. Podrobný rozbor a evaluace uskutečněných projektů v rámci programů rozvojové pomoci a spolupráce ČR v regionu v posledních desetiletích.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je analyzovat problematiku rozvoje zemí v regionu Latinské Ameriky.
Po dokončení předmětu by studenti měli být schopni identifikovat a analyzovat příležitosti a ohrožení rozvoje v Latinské Americe.
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

zkouška v rozsahu probírané látky
Doporučená literatura
  • Barns, B. E., Charplin, J. A. (2006). Latin America: A Concise Interpretive History. Enlewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Blouet, B. W., Blouet, O. M. (2006). Latin America and the Carribbean: a Systematic and Regional Survey. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
  • Clawson, D. L. (2006). Latin America and the Caribbean : Lands and Peoples. New York: Mc-Graw-Hill.
  • Goodwin, P. B. (2006). Global Studies: Latin America. Boston: McGraw-Hill.
  • Hillman, R. S. (ed.). (2005). Understanding contemporary Latin America. Boulder: Lynne Rienner.
  • Cheryl, E. M., Wasserman, M. (2005). Latin America and its people. New York: Pearson Education.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Development Studies and Foresight - specialization in International Development Studies (2020) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní