Vyučující
|
-
Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: 1. Historie a charakteristika studií možných budoucností (foresight). 2. Vybrané metody zkoumání možných budoucností I.: brainstorming, delfská metoda, panel expertů, participativní metody. 3. Vybrané metody zkoumání možných budoucností II.: extrapolace trendů a časové řady, analýza megatrendů. 4. Vybrané metody zkoumání možných budoucností III: simulace a hry, scénáře, předpovědi génia, intuice a vize. 5. Vybrané zprávy Římskému klubu (Limity růstu, Cíle pro lidstvo, Učení bez hranic aj.). 6. Millennium Project - zprávy "State of the Future" a další vybrané aktivity. 7. Další vybrané zprávy s globální, na budoucnost orientovanou tematikou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními pojmy a historií studií možných budoucností a s vybranými metodami zkoumání budoucích rozvojových příležitostí a ohrožení. Diskutovány budou vybrané světové futurologické zprávy, zejména s ohledem na globální environmentální výzvy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Bishop, P. & Hines, A. (2012). Teaching about the Future. Palgrave Macmillan. New York.
-
Glenn, J. & Florescu, E. (2017). State of the Future 19.0. Millennium Project, Washington, D.C.
-
Potůček, M. (ed.). (2006). Manuál prognostických metod. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Tetlock, P. & Gardner, D. (2015). Superforecasting. The Art and Science of Prediction. Random House. New York.
-
Toffler, A. (1980). The Third Wave. New York: Bantam Books.
|