Předmět: Soběstačné technologie pro rozvojový svět

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Soběstačné technologie pro rozvojový svět
Kód předmětu MRS/STRS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Chudí lidé v rozvojovém světě čelí mnoha environmentálním problémům a zdravotním rizikům. Problémy jsou často řešitelné pomocí zařízení, která jsou levná a zhotovitelná místními lidmi z dostupných materiálů. Šíření těchto technologií brání mj. nedostatečné povědomí v řadách osob zabývajících se rozvojovou pomocí. Předmět má za cíl tento deficit napravit a poskytnout přehled jednoduchých technických řešení konkrétních problémů rozvojového světa. 1. Sluneční vařiče - fyzikální základy slunečního záření, druhy slunečních vařičů, materiály, postup výroby, zásady efektivního vaření, solární sušírny, solární kolektory, konstrukce paraboly. 2. Kamna - druhy paliv, dřevěné uhlí, hospodaření se dřevem, produkty hoření, materiály pro stavbu kamen, měření účinnosti kamen, sušírny ovoce vytápěné dřevem, zahradní pece. 3. Agrolesnictví - odlesňování, potravinová bezpečnost, stromy vázající dusík, energetické rostliny, kompostování. 4. Biouhel - pyrolýza, působení biouhlu v půdě, biouhel pro mitigaci klimatických změn, produkce biouhlu. 5. Voda - sběr dešťové vody, paterizace, sterilizace UV zářením, písková filtrace, kompostovací toalety, prevence malárie. 6. Elektřina - fotovoltaika, větrné generátory, vodní turbíny, úsporné vařiče. 7. Udržitelné stavění - pohled do historie stavění, specifika staveb dle klimatických podmínek, výběr místa z hlediska bezpečnosti, kamenné zdivo, hliněné stavby, dřevostavby, stavění z odpadu, tepelné izolace, rekuperace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět má za cíl poskytnout přehled jednoduchých technických řešení konkrétních problémů rozvojového světa.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Doporučená literatura
  • (2004). Solar cookers - How to make, use and enjoy. Sacramento: SCI.
  • Hanze A., Hillebrand, W. Elektrický proud ze slunce.
  • Huisman, L. (1974). Slow Sand Filtration.. Geneva: WHO.
  • Lehmann, J. (2006). Bio-char sequestration in terrestrial ecosystems - a review. Springer.
  • Mäkelä, S. (2008). Firewood-saving stoves. Liana.
  • Minke, G. (2009). Přírůčka hliněného stavitelství. Bratislava: Pagoda.
  • Morgan, T. (2007). Toilets that make compost. SEI.
  • Tengnäs, B. (1994). Agroforestry extension manual for Kenya.. Nairobi: ICRAF.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr