Vyučující
|
-
Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata výuky: 1. Vznik a vývoj života na Zemi, katastrofické jevy v průběhu evolučního procesu. 2. Kulturní evoluce (vývoj civilizací, vzestup západního kulturně-civilizačního okruhu). 3. Analýza globálních problémů I. (problém násilí, populace, zajištění potravin, zdravotní stav obyvatel). 4. Analýza globálních problémů II. (životní prostředí ? biodiverzita, voda, klima, ozónová vrstva, deforestace, desertifikace, environmentální bezpečnost). 5. Analýza globálních problémů III. (přírodní zdroje ? energie, suroviny, odpady). 6. Analýza globálních problémů IV. (nerovnoměrné rozdělení bohatství, postavení mužů a žen, budoucí globální výzvy ? nanotechnologie, biotechnologie, informační technologie). 7. Globální řízení (správa ?global commons?, globální bezpečnost, návrhy na reformu OSN).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout přehled základních, především environmentálních, globálních problémů a výzev.
Klasifikovat a vysvětlit současné globální témata a výzvy v oblasti životního prostředí.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z environmentálních studií, přehled o dění ve světě.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
zkouška v rozsahu probírané látky
|
Doporučená literatura
|
-
Glenn, J. & Florescu, E. (2017). State of the Future 19.0. Millennium Project, Washington, D.C.
-
Harari, Y. (2013). Sapiens. Od zvířete k božskému jedinci. Leda, Praha.
-
Moldan, B. (2016). Podmaněná planeta. Praha: Karolinum.
-
Nováček, P. (2011). Udržitelný rozvoj. Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci.
-
Randers, J. (2012). 2052 - Global Forecast for the Next Forty Years. Chelsea Green Publishíng, Vermont.
|