Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
* Místo environmentálních studií ve struktuře současných věd - obecné předpoklady/limity vědy (paradigmata, technomorfní a sociomorfní modelování) * Vývoj vztahu přírodních věd (zejm. ekologie) a environmentalismu - styčné pojmy v ekologii, environmentalismu a ochraně přírody; současná mezioborová diskuse * Koncepty místa člověka v přírodě - kulturní vs. biologický determinismus; biologické determinismy a jejich alternativy; organismální a genocentrický pohled na přírodu * Antropologicky a psychologicky zakotvené, evoluční determinace lidského vztahu k přírodě - limity lidské percepce ve vztahu k environmentálním problémům; ofenzivní adaptace; intuitivní člověk; kognitivní disonance, problém lidské transgrese * Demografické souvislosti environmentálních problémů - populační vývoj a aktuální situace lidstva; Malthusiánství, koncept nosné kapacity prostředí a jeho kritika; urbanizace a demographic transition * Environmentální filosofie - otázka po smyslu a hodnotě přírody, historická konstrukce pojmu ?příroda? - první a druhá příroda (nature a environment); spor o její autonomii * Teoretické koncepty pro porozumění environmentálně vstřícnému chování dle Librové - klíč univerzální, ontologický, psychologický, motivační a teologický; environmentální žal * Politika, ekonomie a environmentalismus - liberální a konzervativní východiska; centralizace a decentralizace v politice a její environmentální souvislosti; vzácnost a cena v ekonomii a environmentalismu; externality; role reklamy; role spotřebitele; role nevládních organizací; trh a monopol; otázka pokroku; zelné odstíny ekonomiky * Systémové přístupy - význam, cíle, úspěchy a neúspěchy systémových analýz, globálních řešení a jejich kritika - od Bruntlandové k ekosystémovým službám. Kauza Lomborg * Možnosti a meze technologických řešení - tvrdé a měkké (zelené) technologie, jejich podoby a charakteristiky - biotechnologie vs. biozemědělství - Faktor čtyři; dostupnost a kritika technologických řešení - umělá inteligence, virtuální realita a vize technologické transgrese * Ekopragmatismus a jeho kritikové: antropocén, ekosystémové služby a životní prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: prezentace vybraného knižního titulu a jeho písemná rešerše; aktivní účast na semináři (min. 75 %). Zkouška: průběžné semestrální testy, závěrečná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Kohák, E. (2006). Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Slon, Praha.
-
Komárek, S. (1998). Lidská přirozenost. Od Charlese Darwina po Irenea Eibl-Eibesfeldta. Praha: Vesmír.
-
LIBROVÁ, H. et al. (2016). Věrní a rozumní: kapitoly o ekologické zpozdilosti. Brno: Munipress.
-
Librová, H. (1994). Pestří a zelení: kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronica.
-
Librová, H. (2005). Proč chráníme přírodu?. Vesmír 84, 2005/3.
-
Librová, H. (2003). Vlažní a váhaví. Kapitoly o ekologickém luxusu. Brno: Doplněk.
-
Sádlo, J. & Pokorný, P. (2004). Barunčino znovunabyté panenství. Vesmír 83, 2004/8.
-
Sádlo, J. & Pokorný, P. (2004). Neolit skončil, zapomeňte!. Vesmír 83, 2004/7.
-
Teilard de Chardin, P. (1993). Místo člověka v přírodě. Praha: Svoboda-Libertas.
-
Wilson, E. O. (1995). Rozmanitost života: umožní poznání zákonů biodiverzity její záchranu?. Praha: Lidové noviny.
-
Zrzavý, J. et al. (2017). Jak se dělá evoluce. Labyrintem evoluční biologie. Praha: Argo/Dokořán.
-
Zrzavý, J. (1998). O egoismu všeho živého. Vesmír 77, 1998/2.
|