Předmět: Současné environmentální myšlení

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Současné environmentální myšlení
Kód předmětu MRS/SENM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slovák Ľuboš, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata výuky: - Historie reflexe environmentálních problémů, různé prameny a proudy. Environmentální myšlení dnes. Blok 1: Kořeny a příčiny ekologické krize - Růst nebo nerůst? - Vztahy nadvlády a imperiální způsob života - Otázka technologii - Duchovní krize - Antropocentrismus - Syntéza bloku 1 Blok 2: Od divočiny k věku člověka - Idea divočiny a její původ v USA - Divočina v evropském kontextu a koncept rewildingu - Konec přírody: fyzický a konceptuální, spor o ideu divočiny - Antropocén: geologická epocha, změna pohledu a environmentalistické reakce - Syntéza bloku 2

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat vhled do současného environmentálního myšlení i jeho relevantních historických kořenů, a to na vybraných významných tématech a proudech. Cílem je také trénovat schopnost kritické reflexe skrze konfrontaci různých pohledů v písemných úkolech.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
docházka, reflexe četby, seminární práce
Doporučená literatura
  • Brand, U., & Wissen, M. (2022). Imperiální způsob života. Každodenní život a ekologická krize kapitalismu. Praha: Neklid.
  • Cronon, W. (1996). The Trouble with Wilderness; or, Getting Back to the Wrong Nature. In Uncommon Ground, edited by William Cronon, 69-90. New York: W.W. Norton & Company.
  • Daněk, T. & Slovák, Ľ. (2022). Antropocén jako globální změna pohledu. In Michal V. Marek. Klimatická změna - příčiny, dopady a adaptace. Praha: Academia, s. 267-294.
  • Kallis, G. (2022). Na obranu nerůstu. Praha: Neklid.
  • Kirchhoff, T, & Vicenzotti, V. (2014). A Historical and Systematic Survey of European Perceptions of Wilderness. Environmental Values 23(4), s. 43-64.
  • McKibben, B. (1989). The End of Nature. New York: Anchor.
  • Monbiot, G. (2014). Feral: Rewilding the Land, Sea and Human Life. London: Penguin Books.
  • Rozsak, T. (2005). Kde končí pustina. Politika a transcendence v postindustriální společnosti. Praha: Prostor.
  • Syder, G. (1999). Praxe divočiny. Praha: Maťa, DharmaGaia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Environmentální studia a udržitelný rozvoj (2024) Kategorie: Geografické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní