Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Prioritním cílem kurzu je seznámení studentů s nejrozšířenějšími reflexemi vztahu člověk - příroda v západním myšlení, pro které se v environmentálním diskurzu zažil název ekologická etika či environmentální filosofie. Hlavní náplní bude představení stěžejních přístupů v ekologické etice, jejich vzájemných historických vztahů a konceptuálních souvislostí. Tyto přístupy budou představeny paralelně ze dvou úhlů pohledu: 1. Z hlediska klasického dělení na antropocentrismus, biocentrismus, zoocentrismus, teocentrismus, ekocentrismus, sociální ekologii, ekofeminismus a hlubinnou ekologii. 2. Z hlediska současného dělení na antropocentrické přístupy, individualistické konsekvencionalistické přístupy, individualistické deontologické přístupy, holistické směry v ekologické etice, spor monismu a pluralismu, diskusi o pojmu divočiny a ekologické obnově, a přístupy zdůrazňující pojetí přírody jako sociálního konstruktu. Cílem kurzu je, aby byl absolvent schopen konzistentně vyargumentovat různé hodnotové postoje ve vztahu k přírodě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými koncepty v environmentální etice a filosofii.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zkouška: ústní zkouška z probrané látky a fiktivní obhajoba environmentálně sporného projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Callicott, B., Palmer, C. (2005). Environmental Philosophy - Critical Concepts in the Environment I. London : Routledge.
-
Des Jardins, J. (2001). Environmental Ethics. Belmont, Wadsworth.
-
Kohák,E. (2000). Zelená svatozář. SLON, Praha.
-
Light, A., Rolston, H. (2003). Environmental Ethics: An Anthology. Oxford : Blackwell Publishing.
-
Pepper, D., Webster, F., Sevill, G. (eds.). (2003). Environmentalism I.-V. Critical Concepts. London: Routledge.
-
Pojman, L. (1994). Environmental ethics. Bolton: Wadsworth Publishing.
|