Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz "Security, Conflict and Development" je zaměřen na pochopení a analýzu bezpečnostních hrozeb a jejich vlivu na rozvoj. Pozornost bude věnována následujícím tématům: příčiny bezpečnostních hrozeb a jejich vliv na rozvoj, studium dynamiky konfliktů, měnící se charakter bezpečnostních hrozeb, strategie a metody plánování a implementace rozvojových intervencí v nestabilních oblastech, koncept "DO NO HARM", atd. V rámci kurzu bude také věnována pozornost potencionální roli rozvojové spolupráce jako faktoru prevence, včasného varování a transformace konfliktů. Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je analýza souvislostí mezi rozvojem a bezpečností.
Po dokončení předmětu by studenti měli být schopni analyzovat důsledky selhání bezpečnosti, které mohou být jednou z překážek pro úspěšný rozvoj. Dále budou schopni vyhodnotit přímé a nepřímé dopady rozvojových intervencí a jejich vliv na bezpečnost či dynamiku existujících či potencionálních konfliktů. Studenti se také seznámí s možnostmi sbližování konceptu bezpečnosti a rozvoje, konkrétně se zahrnutím komponent prevence a transformace konfliktů do rozvojových intervencí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Hodnocení studenta: písemná zkouška, aktivní a kompetentní účast v seminářích (diskuse, simulace, cvičení, případové studie)
|
Doporučená literatura
|
-
www.international-alert.org; www.un.org/peace/peacebuilding.
-
Anderson, M. (1999). Do No Harm, How Aid Can Support Peace Or War. Boulder, Co. Lynne Rienner Publishers.
-
Duffield, M. (2001). Global Governance and New Wars. Zed Books.
-
Glasl, F. (1999). Confronting Conflict. A first Aid Kit for Handling Conflict. Hawthor House Press.
-
Rosenberg, B. M. (2000). Non-violent Communication Really Matters. Puddle Dancer Press.
|