Předmět: Participativní mapování a GIS v rozvoji

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Participativní mapování a GIS v rozvoji
Kód předmětu MRS/PGIS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pánek Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Participativní geografické informační systémy jsou přístupem, který v sobě integruje participativní způsoby sběru dat a komunitního plánování s prostorovými informacemi a jejich managementem. Tento přístup vznikl spontánním splynutím participativních výzkumných metod a geografických informačních systémů. Předmět poskytuje základní přehled využití nástrojů GIS a dálkového průzkumu země v participativním výzkumu se zaměřením na rozvojové země. Studenti budou také seznámeni se základními metodami kvalitativního participativního výzkumu. Předmět zahrnuje výzkum v terénu, při kterém se studenti ověří možnosti aplikace participativních metod výzkumu a zjistí jejich případné limity. Předmět předpokládá základní znalost geografických informačních nástrojů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s participativními výzkumnými metodami a možnostmi propojení těchto metod s geografickými informačními systémy a nástroji.
Po dokončení předmětu by studenti měli aplikovat participativní výzkumné metody a integrovat je s geografickými informačními systémy.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta

Studenti musí navrhnout a realizovat výzkumný projekt a prezentovat a obhájit výsledky tohoto projektu.
Doporučená literatura
  • Botes, L., Rensburg. D. (2000). Community participation in development: nine plagues and twelve recommandments. Community Development Journal; 35 (1), pp. 41-58..
  • Craig W. J, Hartus T. M., Werner D. (eds.). (2002). Community Participation and Geographical Information Systems. Boca Raton: CRC Press.
  • Dodge M., Kitchin R., Perlina C. (2009). Rethinking maps. London; New York, N.Y. : Routledge.
  • Escobar A. (2008). Territories of difference : place, movements, life, redes. Durham; London: Duke University Press.
  • Gorr W. L., Kurland K. S. (2007). GIS tutorial : workbook for ArcView 9. Second edition. Redlands, Ca.: ESRI Press.
  • Chambers, R. (2008). Revolutions in development inquiry. London; Sterling, Va.: Earthscan.
  • Chambers, R. (2008). Rural Development Tourism: Poverty Unperceived inRevolutions in Develoment Inquiry. London, Sterling (VA): Earthscan. PP 25-46..
  • Sinton D. S. (2007). Understanding place: GIS and mapping across the curriculum. Redlands, Ca.: ESRI Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr