Předmět: Vyjednáváni, facilitace, mediace

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Vyjednáváni, facilitace, mediace
Kód předmětu MRS/NFM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dušková Lenka, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Kurz je zaměřen na teorie konsensuálních metod a strategií podpory konstruktivního dialogu či participativního rozhodování, jak na lokální tak i mezinárodní úrovni. Pozornost bude věnována také rozvoji praktických dovedností, které jsou předpokladem kritického zkoumání konfliktních situací a hledání jejich řešení či využití alternativních metod řešení problémů v oblasti rozvojové politiky a praxe. Kurz se zaměřuje na následující hlavní témata Úvod do teorie konsensuálních metod a strategií podpory konstruktivního dialogu a participativního rozhodování Metody a techniky efektivního vyjednávání Metody a techniky facilitace, facilitace jako proces, role a kvality facilitátora Využití metod a technik facilitace při poradách, participativním rozhodování a efektivním plánování rozvojových strategií Veřejná projednávání Metody a techniky mediace, mediace jako proces, role a kvality mediátora Využití vybraných technik a metod mediace při řešení sporů spojených s procesy participativního rozhodování či plánování rozvojových strategií

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je představit strategie a techniky vyjednávání, facilitace a mediace a možnosti jejich využití v oblasti politiky a praxe rozvojové spolupráce.
Po dokončení předmětu budou studenti seznámeni se strategiemi a technikami vyjednávání, facilitace a mediace a s možnostmi jejich využití v rozvojové spolupráci.
Předpoklady
Pochopit a nastínit problémy vzniku a řešení konfliktů.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta

Písemná zkouška a hodnocení aktivní a kompetentní účasti studentů ve výuce (simulace, cvičení a případové studie).
Doporučená literatura
  • Anderson, M. (1999). Do No Harm, How Aid Can Support Peace Or War. Boulder, Co. Lynne Rienner Publishers.
  • Menkel-Meadow et. al. (2006). Mediation: Practice, Policy & Ethics.
  • Rosenberg, B. M. (2000). Non-violent Communication Really Matters. Puddle Dancer Press.
  • Ury, W. (2000). The Third Side. Why We Fight and How We Can Stop. Penguin Books.
  • Zartman, W. (2000). Traditional Cures for Modern Conflicts. African Conflict..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr