Vyučující
|
-
Harmáček Jaromír, doc. Ing. Mgr. Ph.D.
-
Dušková Lenka, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Mezinárodní systém a aktéři 2.Realismus v mezinárodních vztazích 3. Liberalismus v mezinárodních vztazích 4. Konstruktivismus a kritické teorie v mezinárodních vztazích 5. Mezinárodní bezpečnost 6. Modernizační teorie, 7. Teorie závislosti 8. Neoliberální teorie 9. Alternativní rozvojové směry 10. Alternativy k rozvoji 11. Kritické přístupy k rozvoji 12. Rozvojové teorie v komparativní perspektivě 1 13. Rozvojové teorie v komparativní perspektivě 2
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy oboru mezinárodní vztahy, s jeho strukturou a základními teoretickými přístupy, které by měly být základem pro další kritické zkoumání a analýzu mezinárodně politického dění jehož je mezinárodní rozvoj součástí. Následně budou studenti seznámeni s rozvojovými teoriemi a strategiemi, a kriticky diskutovat o diskursech rozvoje. Prostor je věnován problematice vlivu kolonialismu na podobu současného světa.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
docházka, aktivní účast na seminářích, písemný test, prezentace
|
Doporučená literatura
|
-
Escobar, A. (1988). Power and Visibility: Development and the Invention and Management of the Third World. Cultural Anthropology, 3/4, 428-443.
-
Goldstein, J. & Pevehouse, J. C. (2006). International Relations. Pearson Longman.
-
Gudynas, E. (2011). Buen Vivir: Today?s tomorrow. Development, 54/4, 441?447.
-
Levellent, T. (1995). Dependency and Development: An Introduction to the Thirld World. London: Praeger, 49-70.
-
Navrátilová, A. (2013). Nerovný rozvoj světa a rozvojové teorie. Brno: MuniPress.
-
Preston, P. W. (1996). Development Theory. An Introduction. Blackwell.
-
Ul Haq, H. (1995). Reflections on Human Developement. New York: Oxford University Press. Chapter 2, 13-23.
|