Předmět: Hlubinná ekologie: od myšlení k tělesnosti

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Hlubinná ekologie: od myšlení k tělesnosti
Kód předmětu MRS/HEK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Daněk Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Seznámení se s hlubinnou ekologii: tázání se po hlubších příčinách environmentálních problémů, odpověď hlubinné ekologie. - Systémová teorie, teorie symbiogeneze, teorie Gaia a hluboký čas. Imaginace jako zdroj poznání. - Rehabilitace smyslové zkušenosti. Akustická ekologie, ekofenomenologie. Poznání skrze smysly. - Jiné pohledy na přírodu: estetická biologie, wood wide web, vnímání rostlin, tradiční ekologické znalosti. Poznání skrze osobní a estetickou zkušenost. - Reciprocita živého světa: relačnost a komunikace. Poznání skrze tělesnost. - Jazyk v lidském a mimo-lidském světě. Zvěcňující jazyk a reciproční řeč. - Ekologie a spiritualita. Ontopoetika. Rituál jako nástroj integrace lidského a mimo-lidského v domorodých komunitách.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Poslech
Výstupy z učení
Hlubinná ekologie se věnuje vztahu mezi myšlením, zkušeností a žitou realitou v kontextu environmentálních problémů, a svým přístupem problematizuje jednoznačně pozitivní vnímání technokratického přístupu ke světu. V rámci předmětu se seznámíme s různými heterodoxními pohledy na přírodu, a budeme společně prozkoumávat možnosti jiných způsobů jejího poznávání a zakoušení. Na základě těchto zkušeností budeme hledat nové podoby osobního vztahu k přírodě a potažmo řešení environmentálních výzev. V rámci předmětu se jeho účastníci setkají mimo standardních poznávacích postupů také s odlišnými způsoby myšlení o přírodě, budou pracovat se svojí emoční kapacitou, smyslovým vnímáním a intuicí, což může znamenat jisté vystoupení z komfortní zóny. V rámci některých hodin budou použity techniky známé z osobnostní terapie, či přírodní terapie, jako jsou sebezkušenost, kontemplace a pravidelné, osamocené pobývání v přírodě, či výukové metody jako transformative learning, cooperative inquiry, place-based experience a field diary. Tyto skutečnosti je vhodné pečlivě uvážit při zápisu do kurzu. Předmět je pojat jako vyvažující protiklad výkonově koncipované vysokoškolské výuce, proto může být náročný pro výrazně výkonově orientované studenty. Předmět je také díky své koncepci určen pro omezené množství účastníků (maximálně 10). Pokud zájem přesáhne uvedenou kapacitu, proběhne v rámci první hodiny po zevrubnějším představení kurikula, a několika typologických aktivitách, výběr zájemců, kterým bude pojetí kurzu nejlépe vyhovovat, a kteří projeví předpoklady pro jeho úspěšné absolvování. Svůj předběžný zájem (týká se letního semestru 2024) o účast na úvodní hodině prosím stvrďte uvedením svého jména do této tabulky (maximální kapacita je 20 zájemců): https://docs.google.com/spreadsheets/d/16hVpPVe1p9gpdrnIFc9R2PChhV6Y4vCNxo59sPCD6OY/edit?usp=sharing Vlastní zápis do předmětu proběhne po první hodině.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Závěrečný projekt

Doporučená literatura
  • Abram, D. (2010). Becoming Animal: An Earthly Cosmology. New York, Vintage Books.
  • Abram, D. (2013). Kouzlo smyslů. Praha, DharmaGaia.
  • Capra, F., Luisi, P. L. (2014). The Systems View of Life. Cambridge University Press.
  • Harding, S. (2009). Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Foxhole, Totnes: Green Books.
  • Haskell, D. G. (2023). Sounds Wild and Broken. New York, Penguin Random House.
  • Kimmerer, R. W. (2013). Braiding Sweetgrass. Minneapolis, Milkweed Editions.
  • Kimmerer, R. W. (2021). Naslouchání mechu. Brno, Kazda.
  • Lovelock, J. (1994). Gaia: živoucí planeta. Praha, Mladá fronta.
  • Margulis, L. (2004). Symbiotická planeta: Nový pohled na evoluci. Praha, Academia.
  • Mathews, F. (2005). Reinhabiting Reality. Albany, SUNY Press.
  • Naess, A. (1994). Ekologie, pospolitost a životní styl. Tulčík, Abies.
  • Pleštil, D. (2006). Okrem ducha. Oikoymenh.
  • Portmann, A. (1997). Nové cesty biologie I. In: Fiala, Jiří; Neubauer, Zdeněk; Pinc, Zdeněk (eds.). Ke 100. výročí narození Adolfa Portmanna. Scientia & Philosophia 7. Praha, Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, s. 49-161.
  • Seed, J., Macy, J., Fleming, P., Naess, A. (1993). Myslet jako hora. Tulčík, Abies.
  • Sheldrake, M. (2020). Propletený život. Brno, Kazda.
  • Simard, S. (2022). Hledání mateřského stromu. Brno, Kazda.
  • Weber, A. (2017). Matter and Desire: An Erotic Ecology. White River Junction, Chelsea Green Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr