Předmět: Současné trendy v migračních studiích

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Současné trendy v migračních studiích
Kód předmětu MRS/GTMS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Macková Lucie, M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se bude věnovat například následujícím tématům: 1. transnacionalismus 2. diaspora 3. superdiverzita 4. rámec aspirací a schopností v migraci 5. migrace a rozvoj 6. kvalifikovaná a pracovní migrace 7. migrace a města 8. migrace v rámci regionů

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět poskytuje studentům hlubší vhled do problematiky migračních studií a diskutuje aktuální koncepty a metodologické otázky v oblasti migračních studií. Tyto nové koncepty vznikly v reakci na nové trendy v migraci. Jedním z nich je nárůst migračních toků a jejich měnící se směr. V návaznosti na to dochází k růstu migrace mezi rozvojovými zeměmi a změnám v "tradičních" imigračních zemích. Dalšími trendy jsou feminizace migrace a bariéry pro migraci osob s nízkou kvalifikací.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

písemná zkouška, seminární práce
Doporučená literatura
  • Baas, M., & Yeoh, B. S. (2019). Introduction: Migration studies and critical temporalities. Current Sociology, 67(2), 161-168.
  • Bauböck, R., & Faist, T. (2010). Diaspora and transnationalism: Concepts, theories and methods. Amsterdam University Press (p. 360).
  • Carling, J. (2014). The role of aspirations in migration. Determinants of International Migration, International Migration Institute. University of Oxford, Oxford, 2325.
  • Cwerner, S. B. (2001). The times of migration. Journal of Ethnic and Migration Studies, 27(1), 7-36.
  • De Haas, H. (2021). A theory of migration: the aspirations-capabilities framework. Comparative Migration Studies, 9(1), 1-35.
  • King, R., & Skeldon, R. (2010). Mind the gap!?Integrating approaches to internal and international migration. Journal of Ethnic and Migration Studies, 36(10), 1619-1646.
  • Levitt, P., & Schiller, N. G. (2004). Conceptualizing simultaneity: A transnational social field perspective on society. International migration review, 38(3), 1002-1039.
  • Schiller, N. G., & Ça?lar, A. (Eds.). (2011). Locating migration: Rescaling cities and migrants. Cornell University Press.
  • Vertovec, S. (2019). Talking around super-diversity. Ethnic and Racial Studies, 42(1), 125-139.
  • Wimmer, A., & Schiller, N. G. (2003). Methodological nationalism, the social sciences, and the study of migration: An essay in historical epistemology. International migration review, 37(3), 576-610.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Globální udržitelný rozvoj - specializace Tranzice k udržitelnosti (2024) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Globální udržitelný rozvoj - specializace Mezinárodní rozvoj (2024) Kategorie: Geografické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní