Předmět: Pro-poor růst, společenský pokrok, a udržitelnost: koncepty a měření

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Pro-poor růst, společenský pokrok, a udržitelnost: koncepty a měření
Kód předmětu MRS/GPGSP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Harmáček Jaromír, doc. Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teorie, metodika a praktické způsoby měření následujících konceptů: * ekonomický růst se zaměřením na chudé (pro-poor growth) * společenský pokrok * udržitelný rozvoje Technická konstrukce a výpočty konkrétních indikátorů pro výše uvedené koncepty (za použití reálných dat ve statistickém programu Stata): * Chudobě ekvivalentní míra růstu (PEGR), Míra pro-poor růstu (RPPG), aj. * Index společenského pokroku (SPI) * Index spravedlivé tranzice (JTS) aj.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá teorií, metodikou a praktickými způsoby měření ekonomického růstu se zaměřením na chudé (pro-poor growth), společenského pokroku a udržitelného rozvoje. Akcentovány jsou, mezi jinými, indikátory jako Chudobě ekvivalentní míra růstu (PEGR), Míra pro-poor růstu (RPPG), Index společenského pokroku (SPI) nebo Index spravedlivé tranzice (JTS). Důraz je v předmětu kladen na technickou konstrukci a výpočty těchto ukazatelů na základě práce s reálnými daty ve statistickém programu Stata.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

docházka, úkoly, písemný test
Doporučená literatura
  • Social Progress Imperative, 2024. Social Progress Index 2024 - Methodology summary. Social Progress Imperative, Washington, D.C.
  • Htitich, M., Harmáček, J., Krylová, P. (2024). Just Transition Score: Measuring the relative sustainability of social progress. Environmental and Sustainability lndicators 23.
  • Rosling, H., Rosling, O., Rosling Rönnlund, A. (2018). Factfulness: Ten Reasons We're Wrong About the World - and Why Things Are Better Than You Think. Flatiron Books.
  • Todaro, M. P., Smith, S. C. (2020). Economic development. 13th ed. Harlow: Addison Wesley.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Globální udržitelný rozvoj - specializace Tranzice k udržitelnosti (2024) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Globální udržitelný rozvoj - specializace Mezinárodní rozvoj (2024) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní