Předmět: Žák se speciálními vzdělávacími potřebami

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód předmětu KPP/ZSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
  • Kameník Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: - Vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP v minulosti - Aktuální řešení speciálních vzdělávacích potřeb v rámci české školské legislativy - Pojem a obsah podpůrných opatření - Diagnostika SVP - Druhy podpůrných opatření uplatnitelných ve vzdělávání - Povinnosti školy, pedagogů při naplňování SVP - Specifické skupiny dětí, žáků a studentů se SVP (žáci se zdravotním postižením, znevýhodněním, znevýhodněním socio-kulturním, žáci talentovaní) - Pedagogičtí pracovníci podílející se na naplňování SVP - Zásady komunikace se žákem se SVP/ zákonnými zástupci

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Připravit absolventa studijní disciplíny na práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, vnímat jeho potřeby a znát právní, organizační, personální a související reflexi speciálních vzdělávacích potřeb ve vzdělávacím systému ČR.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Znát rozdíly mezi inkluzivním a speciálním vzděláváním - Rozumět odborným i legislativním pojmům z oblasti speciálních vzdělávacích potřeb - Definovat speciální vzdělávací potřeby v jejich různých druzích - Rozumět postavení dětí, žáků a studentů se SVP v třídím kolektivu - Znát a v praxi naplnit povinnosti školy a pedagogů při naplňování speciálních vzdělávacích potřeb - Znát a v praxi uplatnit stanovenou pracovní náplň jednotlivých pedagogických profesí, které se podílejí na definici a naplnění SVP
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
  • Ludíková, Renotiérová. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc UP.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní