Předmět: Speciálně pedagogická propedeutika

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu Speciálně pedagogická propedeutika
Kód předmětu KPP/SPP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Typy a druhy zdravotního postižení a znevýhodnění, přístup k různým formám postižení a znevýhodnění, školní legislativa a prostor pro integraci, inkluzivní vzdělávání, integrace při zařazování žáků do škol a výchovných zařízení, žáci se specifickými poruchami učení a chování v procesu integrace, problematika integrace jednotlivých skupin žáků se zdravotním postižením, spolupráce se zdravotnickými a sociálními zařízeními i s rodinou, technické a kompenzační pomůcky ve škole, systém speciálněpedagogického poradenství.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v teorii speciální pedagogiky; - přistupovat humánně a pedagogicky adekvátně k žákům s různými formami zdravotního postižení postižení a znevýhodnění; - orientovat se v příslušné legislativě a vysvětlit, jak ji optimálně aplikovat do výchovně-vzdělávacího procesu; - objasnit problematiku inkluze a integrace jednotlivých skupin žáků se zdravotním postižením nebo znevýhodněním; - rozeznávat specifické vzdělávací potřeby žáků; - respektovat typy a druhy zdravotního postižení a navrhovat vhodná opatření; - ovládat základní postupy potřebné pro pedagogické řešení základních problémů inkluze a integrace dětí a mládeže do běžného vzdělávacího systému; - spolupracovat se zdravotnickými a sociálními zařízeními i s rodinou; - ovládat práci s příslušnými technickými kompenzačními pomůckami.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Jeřábková, k. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Olomouc.
  • Jeřábková, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc.
  • Jeřábková, K. (2013). Introduction to special needs education. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha, Portál.
  • Michalík, J., Hanák, P. (2013). Speciálně pedagogické centrum. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Michalík, J. (2013). Legislativa handicapovaných. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Müller, O. (2013). Expresivní terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Valenta, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha, Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Fyzikální obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní