Předmět: Prevence rizikového chování

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu Prevence rizikového chování
Kód předmětu KPP/PREV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Prevence. Vymezení, terminologie, stupně prevence a její systém. 2. Primární prevence. Zásady primární prevence. Tvorba preventivně-výchovné strategie školy - minimální preventivní program, školní vzdělávací program. Školní metodik prevence a jeho funkce. 3. Odborná intervence (sekundární, terciární prevence). Systém odborné pomoci a odborných zařízení. Odborná opora ve škole - výchovný poradce, školní poradenské pracoviště (školní psycholog, školní speciální pedagog, sociální pedagog aj.). 4. Pedagog a jeho kompetence v oblasti prevence rizikového chování. 5. Relevantní dokumenty k realizaci prevence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozvinout potřebné znalosti a kompetence studenta - budoucího pedagoga (učitele) ve vztahu k rizikovým formám chování, jejich diagnostice, řešení a především prevenci z hlediska plánování a realizace preventivních aktivit a programů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? orientovat se v problematice rizikového chování; ? definovat a vymezit konkrétní formy rizikového chování, jejich etiologii a možnosti prevence; ? orientovat se v systému pedagogicko-psychologického poradenství; ? znát podmínky a zásady realizace primární prevence s důrazem na školní prostředí; ? koncipovat a metodicky připravit program/aktivity v rámci primární prevence pro vybrané formy rizikového chování.
Student porozumí problematice předmětu, bude chápat význam primární prevence rizikového chování ve školním prostředí a posílí své kompetence směrem k přípravě a realizaci preventivních aktivit v roli učitele.
Předpoklady
Nejsou stanoveny předpoklady pro zápis předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Prezentace zvoleného druhu rizikového chování s důrazem na aplikovatelnost poznatků ve školním prostředí. V souvislosti se zvolenou oblastí studenti představí také vhodné preventivní aktivity. Pozn. Účast ve výuce je doporučená, nikoliv povinná. Pro studenty z ISP jsou proto požadavky pro ukončení předmětu totožné.
Doporučená literatura
  • Akční plán realizace Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. .
  • Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. .
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže). .
  • AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 197 s. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9..
  • ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
  • FISHER; S.; ŠKODA, J. Sociální patologie. 2. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0,.
  • KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-86768-85-4..
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5..
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3..
  • KREJČÍROVÁ, O. a kol. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1628-1..
  • MIOVSKÝ, M. aj. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. .
  • PROCHÁZKA, M. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta Publishing, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Fyzikální obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geografické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní