Vyučující
|
-
Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Prevence. Vymezení, terminologie, stupně prevence a její systém. 2. Primární prevence. Zásady primární prevence. Tvorba preventivně-výchovné strategie školy - minimální preventivní program, školní vzdělávací program. Školní metodik prevence a jeho funkce. 3. Odborná intervence (sekundární, terciární prevence). Systém odborné pomoci a odborných zařízení. Odborná opora ve škole - výchovný poradce, školní poradenské pracoviště (školní psycholog, školní speciální pedagog, sociální pedagog aj.). 4. Pedagog a jeho kompetence v oblasti prevence rizikového chování. 5. Relevantní dokumenty k realizaci prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvinout potřebné znalosti a kompetence studenta - budoucího pedagoga (učitele) ve vztahu k rizikovým formám chování, jejich diagnostice, řešení a především prevenci z hlediska plánování a realizace preventivních aktivit a programů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? orientovat se v problematice rizikového chování; ? definovat a vymezit konkrétní formy rizikového chování, jejich etiologii a možnosti prevence; ? orientovat se v systému pedagogicko-psychologického poradenství; ? znát podmínky a zásady realizace primární prevence s důrazem na školní prostředí; ? koncipovat a metodicky připravit program/aktivity v rámci primární prevence pro vybrané formy rizikového chování.
Student porozumí problematice předmětu, bude chápat význam primární prevence rizikového chování ve školním prostředí a posílí své kompetence směrem k přípravě a realizaci preventivních aktivit v roli učitele.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny předpoklady pro zápis předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Prezentace zvoleného druhu rizikového chování s důrazem na aplikovatelnost poznatků ve školním prostředí. V souvislosti se zvolenou oblastí studenti představí také vhodné preventivní aktivity. Pozn. Účast ve výuce je doporučená, nikoliv povinná. Pro studenty z ISP jsou proto požadavky pro ukončení předmětu totožné.
|
Doporučená literatura
|
-
Akční plán realizace Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. .
-
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. .
-
Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže). .
-
AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
-
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 197 s. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9..
-
ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
-
FISHER; S.; ŠKODA, J. Sociální patologie. 2. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0,.
-
KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-86768-85-4..
-
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5..
-
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3..
-
KREJČÍROVÁ, O. a kol. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1628-1..
-
MIOVSKÝ, M. aj. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. .
-
PROCHÁZKA, M. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta Publishing, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5. .
|