Předmět: Pedagogická psychologie 1

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu Pedagogická psychologie 1
Kód předmětu KPP/PP2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osobnost učitele a žáka ve vzájemné interakci a očekávání. Žáci nadaní a talentovaní. Školní úspěšnost a neúspěšnost. Zvláštností psychického vývoje dětí motoricky, smyslově a sociálně znevýhodněných. Možnosti psychologické intervence, s důrazem na minimalizaci negativních dopadů. Školní třída jako malá sociální skupina. Psychosociální klima školní třídy a způsoby jeho zjišťování. Spolupráce a prosociální chování. Náročné výchovné situace ve školním prostředí. Agrese a šikana. Postupy ovlivňující nežádoucí chování žáků. Učitel a jeho profesní vývoj. Sebereflexe v profesi učitele. Učitel a zvládání zátěže.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat osobnost žáka a učitele v procesu vzájemné interakce - používat postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji - specifikovat možnosti diagnostiky zvláštností a individuálních rozdílů u žáků - rozpoznat projevy šikany a agresivního chování, aplikovat vhodné způsoby prevence a intervenčních zásahů - porozumět procesům skupinové dynamiky školní třídy a jejího klimatu - aktivně přistupovat k řešení náročných výchovných situací ve škole (na pracovišti).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • CROWL, T., K., KAMINSKI, S., PODELL, D. M. (1997). Educational psychology: Windows on teaching. Madison: Brown and Benchmark.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha.
  • Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie.
  • Hříbková, L.. (2008). Nadání a nadaní.. Grada.
  • Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. 1.vyd. Praha: Portál..
  • MAREŠ, J. Klima školní třídy: dotazník pro žáky.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
  • Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
  • SMÉKALOVÁ, E. Vybrané otázky z pedagogické psychologie pro psychology.
  • Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní