Název předmětu | E-bezpečí - prevence, edukace, intervence |
---|---|
Kód předmětu | KPP/EB |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu, a s tímto jevem spojené rizikové faktory, související s interpersonálními útoky v kyberprostoru, jsou velmi častým fenoménem dnešní doby. Předmět na tyto skutečnosti reaguje a připravuje studenty reagovat či rešit jednotlivé bezpečností či rizikové faktory související s využíváním sociálních sítí a internetu. V úvodních částech předmětu jsou představeny základní poznatky o vybraných rizikových jevech - kyberšikaně, kybergroomingu, sextingu a rizikovém chování v prostředí sociálních sítí. V dalších částech se již věnuje výsledkům vybraných výzkumných studií, které se na jednotlivé fenomény orientují. Témata: - Kyberšikana - formy, úrovně, kazuistika, metody ochrany a obrany. - Sexting - charakteristika, rizikové projevy, kazuistika. - Kybergrooming - strategie manipulace, fáze útoku, profil pachatele, profil oběti, mýtus o tzv. pedofilech, profilování sexuálních abuzérů, metody přechodu od komunikace k útoku, modelové kauzy. - Sociální sítě - rizika sociálních sítí, ochrana osobních údajů, mechanismy práce s daty, sociální sítě a reklama, blokační mechanismy, návaznost chování v sociálních sítích na majetkovou trestnou činnost. - Všeobecná primární prevence rizikového chování.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou, na příkladech prezentovat rozdíly mezi jednotlivými formami kyberšikany, - popsat proces manipulace dítěte v rámci tzv. kybergroomingu, - vyjmenovat jednotlivé fáze kybergroomingu, - charakterizovat jednotlivé typy agresorů a obětí (v rámci typologie kybergroomingu), - vyjmenovat metody ochrany a obrany před kybernetickými hrozbami, - uvést příklady výsledků českých a zahraničních výzkumů, které se zaměřují na oblast kybernetických hrozeb spojených s dětmi, - uvést příklady motivace dětí pro realizaci tzv. sextingu.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Matematické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Geologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Fyzikální obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Geografické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) | Kategorie: Informatické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) | Kategorie: Matematické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |