Předmět: E-bezpečí - prevence, edukace, intervence

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu E-bezpečí - prevence, edukace, intervence
Kód předmětu KPP/EB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu, a s tímto jevem spojené rizikové faktory, související s interpersonálními útoky v kyberprostoru, jsou velmi častým fenoménem dnešní doby. Předmět na tyto skutečnosti reaguje a připravuje studenty reagovat či rešit jednotlivé bezpečností či rizikové faktory související s využíváním sociálních sítí a internetu. V úvodních částech předmětu jsou představeny základní poznatky o vybraných rizikových jevech - kyberšikaně, kybergroomingu, sextingu a rizikovém chování v prostředí sociálních sítí. V dalších částech se již věnuje výsledkům vybraných výzkumných studií, které se na jednotlivé fenomény orientují. Témata: - Kyberšikana - formy, úrovně, kazuistika, metody ochrany a obrany. - Sexting - charakteristika, rizikové projevy, kazuistika. - Kybergrooming - strategie manipulace, fáze útoku, profil pachatele, profil oběti, mýtus o tzv. pedofilech, profilování sexuálních abuzérů, metody přechodu od komunikace k útoku, modelové kauzy. - Sociální sítě - rizika sociálních sítí, ochrana osobních údajů, mechanismy práce s daty, sociální sítě a reklama, blokační mechanismy, návaznost chování v sociálních sítích na majetkovou trestnou činnost. - Všeobecná primární prevence rizikového chování.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou, na příkladech prezentovat rozdíly mezi jednotlivými formami kyberšikany, - popsat proces manipulace dítěte v rámci tzv. kybergroomingu, - vyjmenovat jednotlivé fáze kybergroomingu, - charakterizovat jednotlivé typy agresorů a obětí (v rámci typologie kybergroomingu), - vyjmenovat metody ochrany a obrany před kybernetickými hrozbami, - uvést příklady výsledků českých a zahraničních výzkumů, které se zaměřují na oblast kybernetických hrozeb spojených s dětmi, - uvést příklady motivace dětí pro realizaci tzv. sextingu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní