Vyučující
|
-
Kročil Ondřej, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Podnikání: podnik a druhy podniků, právní formy podniků, ziskové a neziskové organizace, živnosti. 2. Základní ekonomické pojmy: výrobní činitelé podniku - prostředky jednorázové spotřeby, prostředky postupné spotřeby a pracovní síla, majetková struktura podniku, rozvaha. 3. Podnikové činnosti: přehled podnikových činností, charakteristika zásobování, význam zásobování, druhy zásob, plánování zásob, marketingové činnosti (volba dodavatele), příklady. 4. Zásobování: pokračování v podnikové činnosti zásobování - uzavření kupní smlouvy, přeprava, skladování (logistika), příklady. 5. Investiční činnost: pochopení významu investiční činnosti podniku, způsoby pořízení a oceňování, užívání dlouhodobého majetku, efektivnost investic, výrobní kapacita stávajícího dlouhodobého majetku, příklady odpisování dlouhodobého majetku - účetní a daňové odpisy, vyřazení dlouhodobého majetku z užívání, příklady. 6. Personalistika - plánování počtu zaměstnanců, získávání a výběr zaměstnanců, vznik, změny a ukončení pracovního poměru, péče o zaměstnance, kolektivní smlouva, evidence zaměstnanců, odměňování. 7. Výrobní činnost: typy výroby, zhromadňování výroby, věcná, předmětná a časová struktura výrobního procesu. 8. Odbytová činnost: skladování hotových výrobků, plán odbytu, prodejní činnosti. 9. Marketing: podnikatelské koncepce, jejich vývoj, SWOT (= Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analýza, cílová skupina, marketingové nástroje. 10. Management: základní pojmy řízení, rozhodování, plánování, organizování, motivování a vedení lidí, komunikační kanály, kontrola. 11. KPI (Key Performance indicator). 12. Udržitelnost v podnicích: společenská odpovědnost podniků, sociální podnikání, oběhové hospodářství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem a principy podnikového hospodářství a managementu. Představeny budou základní ekonomické pojmy a podnikové činnosti směřující k naplňování podnikových cílů. Zvláštní pozornost bude rovněž věnována udržitelnému chování podniků.
Po absolvování kurzu student rozumí: - základním pojmům podnikové ekonomiky (náklady, výnosy, příjmy, výdaje, hospodářský výsledek aj.) - principům manažerských činností (personalistika, investiční rozhodování, zásobování aj.) - principům marketingu (prvky marketingového mixu aj.) Dále se student orientuje v: - právních formách podnikání v ČR a jejich specificích - přístupech k udržitelnému podnikání
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z oblasti ekonomie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce, Písemný test
Písemný test a seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Beardwell, J., Thompson, A. (2017). Human resource management. Pearson Education Limited.
-
Karlíček, M. a kol. (2018). Základy marketingu. Grada, Praha.
-
Kunz, V. (2012). Společenská odpovědnost firem. Grada, Praha.
-
Martinovičová, D., Konečný, M., Vavřina, J. (2019). Úvod do podnikové ekonomiky. Grada, Praha.
-
Mulačová, V., Mulač, P. (2013). Obchodní podnikání ve 21. století. Grada, Praha.
-
Synek, M., Kislingerová, E. (2015). Podniková ekonomika. C. H. Beck.
|