Vyučující
|
-
Voženílek Vít, prof. RNDr. CSc.
-
Barvíř Radek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí systematické kartografie 2. Systematická vizualizace v nekartografických dílech 3. Sémiotické, syntaktické, sémantické, sigmatické a pragmatické aspekty mapy 4. Izomorfní aspekty mapy 5. Stylotvorné faktory mapy 6. Definice, klasifikace a přehled atlasů 7. Kartografický projekt a maketa atlasu 8. Procesy při tvorbě atlasu 9. Cíle a kritéria hodnocení atlasu 10. Trendy v atlasové kartografii
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení
|
Obsahem předmětu je teorie systematické kartografie. Důraz je kladen na otázky návrhu, tvorby a hodnocení tematických atlasů. Pozornost je věnována analogovým i webovým atlasům. Studenti se prakticky seznámí s hodnocením analogových i webových atlasů i jejich návrhy. V kontextu atlasové tvorby si studenti prohloubí poznatky z problematiky kartografické stylistiky tvorby map. Cvičení a semináře jsou koncipovány jako diskuse nad seminárními pracemi studentů ve skupinách.
|
Předpoklady
|
Zodpovědný přístup studenta.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
K udělení zápočtu se požaduje se 100% účast na seminářích (připouští se max. 25 % absencí, které musejíí být omluveny) a odevzdané a přijaté praktické úlohy. Zkouška je písemná a ústní, obsahem jsou témata přednášek, zejména se prověřuje praktické porozumnění teorie systematické kartografie.
|
Doporučená literatura
|
-
Kraak, M.J., Ormeling, F. (2003). Cartography. Visualization of Geospatial Data. Harlow. Prentice Hall, Pearson Education.
-
Slocum, T. A., et al. (2005). Thematic cartography and geographic visualization. Pearson Education, Upper Saddle River, 518 s.
-
Veverka B. (1998). Tématická a topografická kartografie. Vydavatelství ČVUT, Praha.
-
Voženílek, V., Kaňok, J. a kol. (2012). Metody tematické kartografie: vizualizace prostorových informací. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci.
|