Vyučující
|
-
Voženílek Vít, prof. RNDr. CSc.
-
Kubíček Petr, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Historie a současný stav kognitivní kartografie, hlavní oblasti výzkumu; 2. Psychologické aspekty kognice geografického prostoru; 3. Kognitivní procesy a čtení mapy; 4. Mapové prvky a kognice statických map; 5. Dynamické mapy a prvky a jejich kognice; 6. Uživatelé a uživatelské aspekty kartografické vizualizace; 7. Skupinové a individuální rozdíly uživatelů, kognitivní styly; 8. Výzkumné metody kognitivní kartografie; 9. Příklady kognitivních studií kartografické vizualizace; 10. Aktuální problémy kognitivní kartografie z pohledu ICA.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Představit kognitivní problematiku v kartografii a její využití při tvorbě kartografických reprezentací podporujících rozhodování. Pozornost je věnována teoretickým základům tvorby kognitivně adekvátních reprezentací, empirických studiím tvorby geovizualizačních výstupů, uživatelským aspektům a aplikacím kognitivním teorií a metod.
Po absolvování předmětu studenti získají znalosti o základních oblastech kognitivní problematiky v kartografii, budou schopni popsat a aktivně využít vizualizace s ohledem na koncového uživatele a empiricky vyzkoušet jejich vhodnost a účinnost.
|
Předpoklady
|
Dobrá znalost odborné angličtiny, znalosti teoretické kartografie a tematické kartografie, základy statistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Znalost témat v rámci náplně předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Hirtle, S. C. (2011). Geographical Design - Spatial Cognition and Geographical Information Science. Morgan &cLaypool Publisher, 68 s.
-
Kraak, M. J., Ormeling, F. (2010). Cartography. Visualization of geospatial data. III. edition. Prentice Hall, 198 p.
-
Levitin, D. J. (2002). Foundations of Cognitive Psychology. Core readings. The MIT Press Cambridge, Massachusetts, 879 s.
-
LLoyd, R. (1997). Spatial Cognition. Geographic environment. Kluwer Academic Publisher, 307 s.
-
Ware, C. (2004). Information Visualization - Perception for Design. Elsevier, Amsterdam, 513 s.
|