Předmět: Kartografická vizualizace a její kognitivní aspekty

» Seznam fakult » PRF » KGI
Název předmětu Kartografická vizualizace a její kognitivní aspekty
Kód předmětu KGI/PGKOG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubíček Petr, doc. RNDr. CSc.
  • Voženílek Vít, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Předmět je zaměřen na kognitivní aspekty kartografické vizualizace. V rámci předmětu bude využita následující osnova: - Vymezení základních pojmů a teoretické pozadí kognice; - Podstata multidisciplinárního pojetí kognitivního výzkumu; - Grafické proměnné v problematice kognitivního výzkumu; - Bivariační a multivariační vizualizace; - Specifikace a zvláštnosti uživatelů; - Empirické studie a hlavní zásady jejich přípravy, realizace a vyhodnocení; Výuka předmětu bude zaměřen jak na zvládnutí teoretických aspektů, tak na získání praktických zkušeností s prací ve skupině a schopnosti základního projektového řízení. Součástí předmětu bude zpracování návrhu statické/dynamické vizualizace vybrané datové sady a realizace jednoduché uživatelské (empirické) studie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Představit kognitivní problematiku v kartografii a její využití při tvorbě kartografických reprezentací podporujících rozhodování. Pozornost je věnována teoretickým základům tvorby kognitivně adekvátních reprezentací, empirických studiím tvorby geovizualizačních výstupů, uživatelským aspektům a aplikacím kognitivním teorií a metod.
Po absolvování předmětu studenti získají znalosti o základních oblastech kognitivní problematiky v kartografii, budou schopni popsat a aktivně využít vizualizace s ohledem na koncového uživatele a empiricky vyzkoušet jejich vhodnost a účinnost.
Předpoklady
Dobrá znalost odborné angličtiny, znalosti teoretické kartografie a tematické kartografie, základy statistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Znalost témat v rámci náplně předmětu. Ověření studijních výsledků vytvořením odborného textu a odbornou rozpravou.
Doporučená literatura
  • Bertin, J. (1983). Semiology of graphics: Diagrams, networks, maps. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Bunch, R. L., & Lloyd, R. E. (2006). The cognitive load of geographic information. The Professional Geographer, 58(2).
  • Garlandini, S., & Fabrikant, S. I. (2009). Evaluating the effectiveness and efficiency of visual variables for geographic information visualization, In K. S. Hornsby, C. Claramunt, M. Denis, & G. Ligozat (Eds.), Spatial information theory (pp. 195?211). Berlin: Springer.
  • Hirtle, S. C. (2011). Geographical Design - Spatial Cognition and Geographical Information Science. Morgan &cLaypool Publisher, 68 s.
  • Kraak, M. J., Ormeling, F. (2010). Cartography. Visualization of geospatial data. III. edition. Prentice Hall, 198 p.
  • Levitin, D. J. (2002). Foundations of Cognitive Psychology. Core readings. The MIT Press Cambridge, Massachusetts, 879 s.
  • LLoyd, R. (1997). Spatial Cognition. Geographic environment. Kluwer Academic Publisher, 307 s.
  • Roth R. E. Interactive maps: What we know and what we need to know. Journal of Spatial Information Science, 6.
  • Roth,R., Çöltekin, A., Delazari,l., Fonseca, H., Filho, Griffin,A., Hall,A., Korpi,K., Lokka,I., Mendonça, A., Ooms K., van Elzakker, C. (2017). User studies in cartography: opportunities for empirical research on interactive maps and visualizations.. International Journal of Cartography, 3(S1).
  • Ware, C. (2004). Information Visualization - Perception for Design. Elsevier, Amsterdam, 513 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr