Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na praktické vypracování geografického projektu na studenty vybrané téma. Kromě teoretického základu o postavení geografie mezi vědami a metodologické průpravě si studenti rozvinou i samotné geografické myšlení. Studenti se rovněž seznámí s netradičními geografickými úlohami a koncepty. Důležitou roli v průběhu předmětu hrají herní prvky, které umožní snadnější osvojení nových znalostí a dovedností. Předmět také slouží jako platforma pro týmovou práci ve zvoleném geoinformatickém tématu. 1. Postavení geografie mezi vědami 2. Geografické myšlení 3. Typy úloh v geografickém učení a výzkumu 4. Zásady pro tvorbu geografického projektu (získání dat, management dat, analýza dat, vizualizace, prezentace) 5. Obecné metody sběru, analýzy a vizualizace dat (pro fyzickou i humánní geografii) 6. Definování a příprava geografického projektu (design geografického projektu) 7. Zpracování geografického projektu 8. Netradiční geografické úlohy a koncepty (kite, smell a soundscape mapping, psychogeografie - Dérive) 9. Gamifikace v geografickém výzkumu - wherigo, geocaching, geografické kvízy a terénní navigační úlohy 10. Způsoby evaluace geografických úloh a projektů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit základní přístupy výzkumu a metod v geografii. Dále se student seznámí s postavením geografie mezi vědami a základním geografickým myšlením. Rovněž budou ukázány nekonvenční a herní metody na příkladech z oblasti geografie. V neposlední řadě budou nastíněny principy projektového managementu tak, aby byl student schopný sestavit geografický projekt. Vše s ohledem na geoinformatické aspekty studia geografických disciplín.
Předmět je zaměřený na získání znalostí z oblasti metod geografie, její postavení mezi vědami a způsoby práce s moderními technologiemi. Student bude umět definovat hlavní pojmy, popsat existující přístupy, prokázat teoretické znalosti pro řešení modelových problémů pomocí GIS a to vše zpracovat formou geografického projektu.
|
Předpoklady
|
Základní učivo z oblasti geografie a základy geoinformatiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Znalost témat v rámci náplně předmětu (zkouška). Vypracování zadaných cvičení, vyřešení samostatného praktického úkolu (semestrální práce - geografický projekt)
|
Doporučená literatura
|
-
Daněk P. (2013). Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Brno.
-
HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1..
-
Phillips, R. (2015). Playful and multi-sensory fieldwork: seeing, hearing and touching. Journal of Geography in Higher Education, 39(4), 617-629.. New York.
-
ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014). Učební úlohy ve výuce geografie.
-
The Playful Mapping Collective. (2017). Playful Mapping in the Digital Age.. nstitute of Network Cultures.
|