Vyučující
|
-
Jirmus René, Mgr.
-
Stražovec Adam, Mgr.
-
Fňukal Miloš, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz terénní výuky geografie probíhá na modelovém pracovišti v podhůří Orlických hor na hranicích Čech a Moravy u města Lanškroun. Během pobytu se studenti zabývají praktickými činnostmi v terénu a učí se tak teoreticky i prakticky organizovat terénní vyučování. Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu - zpracování geografické charakteristiky malé oblasti a používání geografických dovedností při práci v terénu: práce s buzolou a různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap, zakreslování trasy do tematických map a konfrontace se skutečností, porovnávání změn v krajině, sledování změn počasí, práce s přírodním materiálem atd. Cílem je zkusit si formy terénní výuky přímo krajině a otestovat si schopnost vytvářet modelové činnosti pro žáky a studenty v terénu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy výuky geografie v terénu, jejím významem a využitím ve výuce zeměpisu na základních a středních školách.
Uplatnění geograficých výukových metod v terénní praxi.
|
Předpoklady
|
Základní znalost obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Znalosti z obecné didaktiky a minimálně paralelní absolvování předmětu KGG/DIG1.
|
Doporučená literatura
|
-
Hofmann, E. a kol. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno : Paido.
-
Hofmann, E., Černá, B., Rychnovský, B., Lauermann, L. (1999). Jedovnice a okolí. Modelová oblast pro terénní vyučování. Brno : CERM - Akademické nakladatelství, s.r.o.
-
Korvas, P., Hofmann, E. (2008). Orientace v přírodě. Brno : Masarykova univerzita.
-
Rychnovský, B., Budiš, J., Horká, H., Kolejka, J., Navrátil, V., Hofmann, E. (2002). Environmentální výchova. I. Brno : PdF MU v Brně.
|