Vyučující
|
-
Šerý Miloslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky jsou zaměřeny na otázky příčin jejich vzniku a současného stavu (definování globálních a regionálních problémů, problémové oblasti a jejich základní znaky, řešení konfliktů). V rámci seminářů studenti samostatně prezentují seminární práce zaměřené na konkrétní problémové oblasti (charakteristika stran sporu, postoje mezinárodního společenství, přehled dosavadních strategií řešení, okolnosti bránící vyřešení sporu, návrh strategie vedoucí k vyřešení sporu).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na konfliktní oblasti světa a seznamuje posluchače s jejich formováním i vývojem.
Zhodnotit příčiny a navrhnout možná řešení pro aktuální problémy světových regionů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Prezentace a obhajoba samostatné seminární práce, zvládnutí učiva v rozsahu přednášek a určené literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Baar, V. (2005). Decentralizační a dezintegrační procesy v Ruské federaci v 90. letech minulého století. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Baar, V. (2002). Národy na prahu 21. století. Ostrava: Tilia.
-
Rudolph, J. R. (2006). Politics and Ethnicity : A Comparative Study. New York: Palgrave Macmillan.
-
Soeters, J. L. (2005). Ethnic Conflict and Terrorism : The Origins and Dynamics of Civil Wars. London: Routledge.
-
Tesař, F. (2007). Etnické konflikty. Praha: Portál.
-
Tomeš, J., Festa, D., Novotný, J. a kol. (2007). Konflikt světů a svět konfliktů : střety idejí a zájmů v současném světě. Praha: P3K.
-
Waisová, Š. (2005). Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích.. Praha: Portál.
-
Waisová, Š. (2002). Úvod do studia mezinárodních vztahů. Dobrá Voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
|