Vyučující
|
-
Fňukal Miloš, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: 1. Průřezová témata a jejich místo v kurikulárních dokumentech českého základního a gymnaziálního vzdělávání. 2. Ukotvení jednotlivých průřezových témat ve výuce zeměpisu. 3. Vhodné metody a organizační formy výuky pro naplňování průřezových témat. 4. Mezipředmětové vazby - integrovaná a koordinovaná výuka. 5. Zeměpis jako ideální integrační předmět. 6. Praktické aktivity a nápady do výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s průřezovými tématy obsaženými v rámcových vzdělávacích plánech, s jejich obsahem, významem a způsoby jejich aplikování do výuky geografie. Studenti se také seznámí s různými přístupy a úrovněmi ve využívání mezipředmětových vazeb, naučí se prakticky využívat mezipředmětové vazby zeměpisu s různými předměty na různých stupních vzdělávání v reálné výuce a aplikovat vhodné vyučovací metody a organizační formy výuky ve výuce průřezových témat a při uplatňování mezipředmětových vazeb.
Aplikace průřezových témat a mezipředmětových vazeb do vyučovacího procesu na základních školách a gymnáziích.
|
Předpoklady
|
Základy didaktiky geografie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Zpracování didaktické přípravy na vybrané téma průřezových témat a její praktická prezentace v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
učebnice pro základní školy a gymnázia.
-
Dolínská, V. (2010). (Multi)kultúrna perspektíva edukácie. Brno: Tribun.
-
MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
-
Petrucijová, J. et al. (2010). Jeden svět - podpora multikulturní výchovy a vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Šikulová, R. et al. (2008). Od klíčových kompetencí učitele ke klíčovým kompetencím žáka: metodika rozvíjení klíčových kompetencí, průřezová témata, diagnostika. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
-
Verner, P. (2007). Mediální výchova: průřezová témata. Úvaly: Albra.
-
VÚP. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : Výzkumný ústav pedagogický.
|