Vyučující
|
-
Halás Marián, prof. RNDr. Ph.D.
-
Lehnert Michal, doc. Mgr. Ph.D.
-
Szczyrba Zdeněk, doc. RNDr. Ph.D.
-
Toušek Václav, doc. RNDr. CSc.
-
Létal Aleš, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vyučující budou mít vždy 2-3 tematicky zaměřené přednášky, na výuce se budou podílet: doc. Halás, dr. Ptáček, doc. Szczyrba, doc. Toušek a doc. Ziener z Univerzity v Klagenfurtu (v anglickém jazyce) Každý z přednášejících se zaměří na vybrané okruhy z problematiky pohraničí (historie, teorie pohraničí, vymezení, přeshraniční spolupráce, příklady dobré praxe, praktické aplikace atd.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Exkurze
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit s problematikou přeshaniční spolupráce jak ve formě teorie, metodologie, tak i praktických příkladů z ČR a zahraničí.
Studenti získají základní přehled o problematice přeshraniční spolupráce v Evropě, teoretickém konceptu pohraničí, jeho propustnosti, metodách výzkumu pohraničí a praktické příklady spolupráce.
|
Předpoklady
|
Základní přehled o pohraničních regionech a euroregionech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Znalosti v rozsahu přednášek a určené literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
- Rodrigue, J.P., Comtois, C., Slack, B.. (2003). New Borders for a Changing Europe: Cross-border Cooperation and Governance. Routledge.
-
Halás, M. (2005):. (2005). Cezhraničné vazby, cezhraničná splupráca. Bratislava, Univerzita Komenského.
-
Jeřábek, M., Dokoupil, J., Havlíček, T. a kol. (2004). České pohraničí, bariéra nebo prostor zprostředkování?. Praha, Academia.
|