Vyučující
|
-
Frantál Bohumil, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními zásadami vědecké práce, práce s informacemi a psaním odborných textů. V rámci předmětu by si studenti měli osvojit především praktické dovednosti a znalosti týkající se vyhledávání informací, kritického posuzování zdrojů, tvorby a organizace poznámkového aparátu, správného citování zdrojů a psaní odborných textů (diplomové práce, odborné články, recenze atd.). Hlavní témata: 1. Tvorba odborného textu (praktická stránka procesu od výběru tématu, hledání adekvátních zdrojů, jejich kritického posouzení, zpracování informací až po psaní samotného textu). 2. Základní typy a formy odborných textů (monografie, články, recenze, diplomové a další studentské práce atd.) 3. Hlavní elektronické informační zdroje (časopisecké databáze a další zdroje vědeckých informací). 4. Kritická analýza textu z hlediska jejich struktury, formálních náležitostí a obsahové kvality 5. Problematika správného citování a plagiátorství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními zásadami vědecké práce, práce s informacemi a psaním odborných textů. V rámci předmětu by si studenti měli osvojit především praktické dovednosti a znalosti týkající se vyhledávání informací, kritického posuzování zdrojů, tvorby a organizace poznámkového aparátu, správného citování zdrojů a psaní odborných textů (diplomové práce, odborné články, recenze atd.).
Student po absolvování předmětu bude schopen efektivně vyhledávat v odborných databázích a nalézt kvalitní zdroje pro svoji práci, kriticky posoudit vhodnost a důvěryhodnost zdrojů a vytvářet kvalitněji své vlastní texty.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Výuka předpokládá aktivní zapojení studentů, zahrnující rozbory vybraných textů z hlediska jejich struktury a formálních náležitostí, kritickou diskuzi zdrojových pramenů, obsahové kvality textů atd.
|
Doporučená literatura
|
-
Spousta, V. (2009). Vádemekum autora odborné a vědecké práce. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
-
Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky.. Praha: SLON.
-
Šesták, Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia.
-
Šimek, D., Kubátová, H. (2002). Od abstraktu do závěrečné práce: jak psát (a možná i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Olomouc: UP.
|