Název předmětu | Environmentální sociologie |
---|---|
Kód předmětu | KGG/ES |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Osnova předmětu: - Environmentální sociologie jako disciplína v systému věd, její vznik, vývoj a inspirace v tradičních sociologických a geografických teoriích. - Základní paradigmata a teoretické přístupy environmentální sociologie: model konkurenčních funkcí životního prostředí, ekologická modernizace, riziková společnost a reflexivní modernizace, realismus a sociální konstruktivismus. - Sociální konstrukce environmentálních problémů: environmentální problémy jako "nároky", konstruktéři problémů a jejich rétorické strategie, klíčové procesy při konstrukci environmentálních problémů. - Environmentální diskurz: proměny a typologie environmentálního diskurzu, od ochrany přírody k environmentalismu a sociálně orientovaným hnutím, mocenské vztahy a environmentální nespravedlnost. - Mediální komunikace environmentálních problémů: masová média a produkce environmentálních zpráv. - Environmentálně signifikantní chování současné společnosti: proces progresivní racionalizace, spotřební chování a McDonaldizace společnosti, Disneyfikace prostoru. - Environmentální problémy, věda a environmentální etika: vědecká nejistota a problém dokazování environmentálních problémů, princip obezřetnosti a předběžné opatrnosti, role vědců v řešení environmentálních problémů, tzv. regulační věda. - Diskuze nad vybranými aktuálními tématy environmentální sociologie: -- Energie a společnost (energetická udržitelnost, teorie prokletí zdrojů a environmentální nespravedlnost energie, energetická gramotnost a energetická chudoba) -- Recyklace prostoru (role prostoru a sociálních akterů v procesu regenerace brownfields) -- Transformace zemědělství (nové trendy post-produktivního podnikání v rurálních oblastech, nová identita farmáře) -- Lokální identita, percepce environmentálních rizik a konflikty o využití krajiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem environmentální sociologie jako disciplíny, popsat její vztah k humánní geografii a dalším sociálním vědám a prezentovat různorodost teorií a konceptů aplikovaných na vztahy mezi fyzickým prostředím, sociální organizací a sociálním chováním. Budou kriticky diskutovány aktuální otázky vzájemného působení lidské společnosti a přírody a role vědy, politiky, sociálních a environmentálních hnutí a médií v tomto systému.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích. Vypracování a prezentace seminární práce na vybrané téma. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Geografie a regionální rozvoj (2020) | Kategorie: Geografické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |