Vyučující
|
-
Erlebach Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V průběhu kurzu budou studentům představeny základní poznatky geoekologického výzkumu. Studenti se seznámí s teoretickými koncepty a přístupy, které jsou uplatňovány při studiu krajinné sféry. Důraz bude kladen rovněž na metody a jejich aplikační využití. Zahrnuty budou rovněž aktuální environmentální otázky a problematika antropogenního ovlivnění krajinných složek. V rámci kurzu budou představena a diskutována následující témata: 1)Geoekologie v systému věd, koncept krajiny v prostorových vědách. 2)Hodnocení dynamiky krajiny a krajinných změn. 3)Struktura krajiny a její hodnocení, kvantifikace a krajinné metriky. 4)Heterogenita krajiny a její podmínění. 5)Krajinné syntézy (vertikální interakce). 6)Biodiverzita krajiny a krajinná diverzita, ekologická stabilita krajiny. 7)Potenciální a reálná biota, základy geobiocenologie a geobiocenologického mapování krajiny. 8)Krajinné funkce a fungování krajiny (horizontální interakce). 9)Koncept ekologických sítí, konektivity a fragmentace krajiny. 10)ÚSES jako kostra zelené infrastruktury, ekosystémové služby. 11)Ochrana přírody a krajiny v podmínkách ČR. 12)Vývoj krajiny ČR a antropogenní ovlivnění krajiny. 13)Typologie krajiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz studentům představí teoretické aspekty, základní principy a problémy geoekologie. Důraz bude kladen např. na základní procesy a interakce v krajinné sféře, dynamiku krajinných změn a její hodnocení, fungování krajiny a aktuální metody geoekologického výzkumu a jeho aplikaci v praxi. Dílčí poznatky získané v rámci předmětu by měli studentům umožnit syntetický pohled na krajinu jako funkční interagující celek.
Rozpoznat syntetický charakter geografické sféry.
|
Předpoklady
|
Znalosti v rozsahu povinných předmětů studia předcházejících ve studijním plánu tomuto předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Požadavky k zápočtu: vypracování individuálních cvičení, ve kterých si student otestuje základní metody a postupy geoekologického výzkumu (v prostředí GIS) a problematiku interpretace jeho výstupů. Absolvování průběžných testů a účast na cvičení. Požadavky ke zkoušce: znalosti v rozsahu přednášek a literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Burel, F., Baudry, J. (2003). Landscape Ecology Concepts, Methods and Applications. Technique & Documentation, Paris..
-
Francis, R. A., Milington, J. D. A., Perry, G. L. W., Minor, E. S. eds. (2022). The Routledge Handbook of Landscape Ecology. Routledge, London and New York..
-
Huggett, R. J. (1995). Geoecology: An evolutionary approach. Routledge, London and New York..
-
Lacina, J. ed. (2015). Geobiocenologie III: Aplikace geobiocenologie. Mendelova univerzita v Brně..
-
Lipský, Z. (2000). Sledování změn v kulturní krajině: učební text pro cvičení z předmětu krajinná ekologie. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy..
-
Ložek, V. (2007). Zrcadlo minulosti: Česká a slovenská krajina v kvartéru. Dokořán.
-
Turner, M.G., Gardner, R.H. (2015). Landscape Ecology in Theory and Practice: Pattern and Process. Springer.
|