Course: Student Teaching of Geology and Environmental Protection 2

» List of faculties » PRF » KGE
Course title Student Teaching of Geology and Environmental Protection 2
Course code KGE/SPP1
Organizational form of instruction Practice
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lehotský Tomáš, RNDr. Ph.D.
Course content
Within this course, the student completes a continuous three-week teaching practice at a chosen secondary school, where he / she is involved in his / her normal work duties under the guidance of a training teacher. During practice, the student is acquainted with the school environment, teacher's documentation, takes part in the set number of lectures of the teacher and then implements the prescribed number of lessons from geology.

Learning activities and teaching methods
Demonstration
  • Excursion - 40 hours per semester
  • Homework for Teaching - 20 hours per semester
Learning outcomes
The aim of the practice is to apply gained theoretical knowledge and skills to work with pupils.
Apply obtained knowledge in practical teaching in secondary schools.
Prerequisites
Passing the subject didactics of the geology.

Assessment methods and criteria
Student performance

Recommended literature
  • Auger, M., T. - Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha.
  • Bělecký, Z. - Kaprálek, K. (2004). Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha.
  • Cangelosi, J., S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha.
  • Čapek, R. (2002). Pedagogická praxe pro studenty. (Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky.). Hradec Králové.
  • Filová, H. (1999). Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť cvičného učitele. Brno.
  • Janík, T. (2002). Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školyv přípravě budoucího učitele. Brno.
  • Klapal, V. (2006). Pedagogická praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kolektiv autorů. (2005). Efektivní učení ve škole. Praha.
  • kolektiv autorů. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP.
  • kolektiv autorů. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP.
  • Kyriacou, Ch. (2004). Klíčové dovednosti učitele. Praha.
  • Meyer E.F, Falkner N., Sooriamurthi R., Michalewicz Z. (2014). Guide to Teaching Puzzle-based Learning. Springer.
  • Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha.
  • Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe. (Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc.
  • Roubal P. (2005). etodická příručka - Informatika a výpočetní technika pro střední školy. Computer Press.
  • Rys, S. (1979). Příprava učitele na vyučování. Praha.
  • Skalková, J. (1995). Za novou kvalitu vyučování. Brno.
  • Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi. Praha.
  • Stuchlíková, I. - Prokešová, L. (2007). Zvládání emočních problémů školáků. Praha.
  • Švec, C. - Fialová, H. - Šimoník, O. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno.
  • Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno.
  • Švec, V. (2005). Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha.
  • Tomková, A. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnotící a sebehodnotící arch. Praha.
  • Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Science Study plan (Version): Teaching Training in Geology and Environmental Protection for Secondary Schools (2019) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer