Vyučující
|
-
Lehotský Tomáš, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je určen studentům učitelských kombinací s geologií. Předmět se důkladně věnuje projektové výuce a je koncipován jako soubor praktických cvičení s konkrétními výstupy do školské praxe. V průběhu semestru se studenti blíže seznámí s historickým vývojem projektové výuky u nás a ve světě, se současnými trendy této metody, ale také s konkrétními problémy se zaváděním projektové výuky do školské praxe v současnosti. Důraz bude rovněž kladen na implementaci projektové výuky do specifických podmínek českého školství v souladu s Rámcově vzdělávacím programem. Projektová výuka, základní charakteristiky, pozitiva a negativa. Historie projektové výuky v ČR a v zahraničí. Fáze tvorby projektů. Typy projektů. Skupinová práce. Cíle projektové výuky, pedagogické aspekty projektové výuky. Projekty přesahující rámec jednoho předmětu, mezipředmětové vztahy v rámci projektů. Projekty realizované v rámci jednoho předmětu. Projektová výuka a internet. Projektová práce na středních školách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je získání praktických návyků a návodů pro práci se žáky. Plánování a tvorba vlastních projektů uplatnitelných ve výuce geologie na středních školách.
Student získá základní informace a poznatky z teorie, orientuje se v termínech souvisejících s projektovou výukou a je schopen samostatně vytvořit projekt určený žákům základních a středních škol.
|
Předpoklady
|
Zájem o aktivizační výukové metody, didaktiku geologie, projektové vyučování přírodních věd.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Požadavky na studenta. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit základní pojmy (projektová výuka, projekt, projektová metoda, výuková metoda, organizační forma, výuková strategie) - shrnout dosavadní stav poznání v oblasti projektové výuky - vysvětlit negativa a pozitiva projektové výuky - vysvětlit hlavní rozdíly mezi projektovou a projektově orientovanou výukou - vyjmenovat fáze projektové práce - vysvětlit přínos projektové výuky v geologii - znát postupy práce při zpracování projektu - navrhnout, vytvořit, naplánovat vlastní projekt pro výuku geologie na střední škole. Zápočet: Aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentace vlastního projektu využitelného ve výuce geologie na střední škole Zkouška: Teoretické znalosti související s projektovou výukou se zaměřením na oblast neživé přírody.
|
Doporučená literatura
|
-
Čtrnáctová, H., Halbych, J. (2000). Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Příručka pro učitele. Praha, Prospektum.
-
Grecmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
-
Grecmanová, H., Urbanovská, E. (1997). Projektové vyučování a jeho význam v současné škole. Pedagogika, roč. 47, č. 1, s. 37-45.
-
Kasíková, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
-
Kukal, Z. (2014). Geologie pro zvídavé. Česká geologická služba.
-
Petty,G. (2002). Moderní vyučování. Portál, Praha.
|