Předmět: Výukový proces

» Seznam fakult » PRF » KEF
Název předmětu Výukový proces
Kód předmětu KEF/VP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slezáková Jana, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výukový proces. Učební činnost žáka. Výuková činnost učitele. Výukové cíle. Faktor cíle v činnosti učitele a žáků na SŠ. Metody výuky a jejich modality. Realizace metod výuky. Aktivizující metody výuky. Problémové vyučování. Kooperativní učení. Projektové vyučování. Efektivita výuky. Modely výuky. Organizační formy výuky. Strategie a techniky výuky. Konstruktivismus ve výuce přírodních věd. Koncepty a miskoncepty v přírodovědném vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro SŠ. Vyučovací hodina, její plánování, řízení a hodnocení. Alternativní metody hodnocení žáka. Reflexe a sebereflexe ve výukové činnosti učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět poskytuje studentům informace o činnostech učitele ve výuce. Pozornost je věnována základním didaktickým kategoriím a vytváření dovedností budoucích učitelů s nimi tvořivě pracovat.
Předmět zaměřený na získání znalostí a dovedností v obecné didaktice. Definovat hlavní pojmy, popsat hlavní přístupy, prokázat teoretické znalosti pro řešení modelových problémů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

Prezentace a demonstrace praktických vědomostí a dovedností. Seminární práce, zkouška.
Doporučená literatura
  • G. Petty. (1996). Moderní vyučování. Portál, Praha.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha, Portál.
  • Kalhous Z., Obst O. (1995). Základy školní didaktiky. Olomouc, Vydavatelství UP.
  • Nezvalová D. (1998). Pedagogika pro učitele. Olomouc, Vydavatelství UP.
  • Nezvalová D. (2000). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Olomouc: UP.
  • Pasch M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
  • Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha, Portál.
  • Světlík J. (1996). Marketing školy. Zlín, EKKE.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr