Předmět: Počítače ve výuce fyziky

» Seznam fakult » PRF » KEF
Název předmětu Počítače ve výuce fyziky
Kód předmětu KEF/PVF
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smrčka David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historie a vývoj informatiky. Struktura počítačů. Klasifikace software. Základy algoritmizace. Textové procesory. Hladká, smíšená a odstavcová sazba. Struktura dokumentu. Typografie. WYSIWYG editory, TeX/XeLaTeX. Tabulkové procesory. Zpracování dat. Výpočetní funkce. Grafy a histogramy. Formuláře. Modelování fyzikálních dějů. Prezentace ve výuce. Zásady pro prezentování. Prezentační technika a její vývoj. Aktivizační metody a prostředky. Počítačové simulace a animace. Klasifikace simulací. Možnosti začlenění simulací do výuky. Interaktivní prostředky a technika. Videopokusy ve výuce. Proces videoanalýzy, analýza reálného fyzikálního děje. LMS systémy. Komunikační nástroje pro distanční výuku.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Laborování, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Volitelný předmět je součástí základní oborové výuky studentů učitelství fyziky v navazujícím magisterském studiu. Klade si za cíl seznámit studenty s oblastí soudobé informatiky a výpočetní techniky s důrazem na jejich praktickou aplikaci do vzdělávací oblasti. Výuka předmětu probíhá v tematických modulech. V průběhu výuky student zpracovává dílčí úkoly a vytváří portfolio s vlastními výstupy.
Student je po absolvování předmětu schopen popsat vývoj informatiky a výpočetní techniky na konkrétních příkladech; vysázet strukturální text s dodržením typografických pravidel pomocí různých editorů; zpracovat vstupní data, vhodně je interpretovat a prezentovat; analyzovat reálný fyzikální děj a navrhnout vhodný model pro jeho popis; navrhnout a vytvořit elektronickou prezentaci pro posluchače s využitím soudobé prezentační techniky a vybraných aktivizačních metod; klasifikovat počítačové simulace a obdobné prostředky s důrazem na jejich využití ve výuce; analyzovat reálný fyzikální děj pomocí vhodného programu pro videoanalýzu; specifikovat možnosti vybraných LMS systémů a organizovat výuku s využitím soudobých komunikačních nástrojů.
Předpoklady
Odborné znalosti fyziky (mechanika, molekulová fyzika a termodynamika, kmity, vlny a akustika, elektřina a magnetismus, optika, atomová a jaderná fyzika a moderní fyzika). Základy didaktiky fyziky pro základní a střední školy. Uživatelská znalost práce s PC, OS Windows (Win 8/10, Microsoft Office).
KEF/DID2

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast na výuce včetně předchozí domácí přípravy (prezenční studium; min. 70% účast). Vypracování všech dílčích úkolů z jednotlivých tematických celků.
Doporučená literatura
  • E. Ledden. (2021). Úspěšná prezentace - Získejte si své publikum krok za krokem. Praha: Grada.
  • H. Kopka a kol. (2004). LaTeX - Kompletní průvodce. Brno: Computer Press.
  • H. P. Messmer a kol. (2005). Velká kniha hardware. Brno: Computer Press.
  • J. Barilla a kol. (2016). Microsoft Excel 2016 - Podrobná uživatelská příručka. Brno: Computer Press.
  • J. Horák. (2007). Hardware - Učebnice pro pokročilé. Brno: Computer Press.
  • J. Pecinovský. (2015). Windows 10 - Průvodce uživatele. Praha: Grada.
  • J. Žitniak. (2021). Microsoft Office 2016 - Podrobná uživatelská příručka. Brno: Computer Press.
  • K. Klatovský. (2016). Word 2016 nejen pro školy. Prostějov: Computer Media, s. r. o.
  • Laurenčík, M. (2024). Excel 2021 - Práce s databázemi a kontingenčními tabulkami. Praha: Grada.
  • M. Hrkal. (2018). Odprezentuj - Průvodce přípravou prezentace. Brno: BIZBOOKS.
  • M. Laurenčík. (2019). Excel 2016 a 2019 - Pokročilé nástroje. Praha: Grada.
  • M. Minasi. (2002). Velký průvodce hardwarem. Praha: Grada.
  • P. Šedivý. (2010). Modelování fyzikálních dějů numerickými metodami. Hradec Králové: MAFY.
  • S. Horný. (2019). Praktická učebnice typografie a sazby. Praha-Průhonice: Professional Publishing.
  • V. Beran a kol. (2012). Typografický manuál. Praha: Grafické studio Kafka design.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní