Vyučující
|
-
Slezáková Jana, RNDr. Ph.D.
-
Holubová Renata, RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Student vykonává asistentskou nebo individuální náslechovou pedagogickou praxi na střední škole (vybírá si jednu variantu praxe). Student pracuje pod vedením zkušeného učitele příslušné školy, který je aprobován pro výuku daného předmětu na tomto typu školy. V rámci asistentské praxe student asistuje učiteli při výuce, provádí demonstrace, skupinové práce pro žáky a laboratorní úlohy. Student se na asistentskou praxi připravuje a svoji činnost pravidelně reflektuje. Tyto písemné záznamy předává fakultnímu učiteli. Náslechová praxe je zaměřena na pozorování činnosti učitelů a žáků ve vyučovacích hodinách s následnou analýzou prováděnou ve spolupráci s učitelem. Student si samostatně vybírá školu, kde realizuje pouze náslechy. Má možnost pozorovat obecné pedagogické jevy a předmětově orientované problémy (rámcové a školní vzdělávací programy, dosavadní učební osnovy předmětu, metody výuky, cíle výuky, materiální zajištění předmětu, využití didaktické techniky, mikropočítačů aj.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laborování
|
Výstupy z učení
|
Student vykonává asistentskou nebo individuální náslechovou pedagogickou praxi na střední škole (vybírá si jednu variantu praxe). Student pracuje pod vedením zkušeného učitele příslušné školy, který je aprobován pro výuku daného předmětu na tomto typu školy. V rámci asistentské praxe student asistuje učiteli při výuce, provádí demonstrace, skupinové práce pro žáky a laboratorní úlohy. Student se na asistentskou praxi připravuje a svoji činnost pravidelně reflektuje. Tyto písemné záznamy předává fakultnímu učiteli. Náslechová praxe je zaměřena na pozorování činnosti učitelů a žáků ve vyučovacích hodinách s následnou analýzou prováděnou ve spolupráci s učitelem. Student si samostatně vybírá školu, kde realizuje pouze náslechy. Má možnost pozorovat obecné pedagogické jevy a předmětově orientované problémy (rámcové a školní vzdělávací programy, dosavadní učební osnovy předmětu, metody výuky, cíle výuky, materiální zajištění předmětu, využití didaktické techniky, mikropočítačů aj.).
Předmět zaměřený na získání schopnosti syntézy poznatků. Integrovat teoreticky získané poznatky do praxe, navrhovat řešení, formulovat závěry.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Student ve spolupráci s učitelem, kterému asistuje, vytvoří projekt této praxe. Ukončený a vyhodnocený projekt v rozsahu 5-8 stran vkládá do svého portfolia. Během náslechové praxe zpracuje akční výzkum, téma si sám zvolí po konzultaci s učiteli dané školy. Zpracovaný akční výzkum v rozsahu 5-8 stran a 3 hospitační záznamy vkládá do svého portfolia.
|
Doporučená literatura
|
-
Dokumentace školy.
-
Rámcový vzdělávací program gymnaziálního vzdělávání.
-
Učebnice přírodovědných předmětů.
-
Pasch M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
|