Vyučující
|
-
Smrčka David, Mgr. Ph.D.
-
Kvapil Jiří, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
0. Školení o bezpečnosti práce (účinky elektrického proudu na lidský organismus, úraz elektrickým proudem, ochrana živých a neživých částí elektrického zařízení, první pomoc při úrazu elektrickým proudem, protipožární ochrana). 1. Elektrostatika - experimenty s Van de Graaffovým generátorem. 2. Elektrický proud v kovech (odpor vodiče, závislost elektrického odporu kovového vodiče na jeho geometrických rozměrech, materiálu a jeho teplotě), Ohmův zákon. 3. Elektrický proud v elektrolytu (elektrolýza, olověný akumulátor). 4. Elektrický proud v plynu (nesamostatný a samostatný elektrický výboj v plynu za normálního tlaku, výboj ve zředěném plynu, Ruhmkorffův transformátor). 5. Elektrický proud v polovodiči (voltampérová charakteristika diody). 6. Stacionární a nestacionární magnetické pole Oerstedův pokus, vodič s proudem v magnetickém poli, stacionární magnetické pole permanentního magnetu, cívky a Helmholzových cívek. Lenzovo pravidlo, Foucaultovy proudy (Waltenhofenovo kyvadlo). 7. Kmitání elektromagnetického oscilátoru (demonstrace tlumených kmitů elektromagnetického oscilátoru, fázový posun proudu k napětí, vázané elektromagnetické oscilátory). 8. Geometrická optika - odraz světla na rovinném, dutém a vypuklém zrcadle, lom světla a úplný odraz světla, průchod svazku světelných paprsků čočkou. Lom světla ze vzduchu do vody. Zobrazení předmětu pomocí zrcadla a čočky. 9. Vlnová optika (rozklad světla hranolem, interference světla, Yongův pokus, Newtonova skla), ohyb světla (štěrbina, tenké vlákno, optická mřížka). 10. Pokusy se soupravou GamaBeta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Laborování
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Experimenty z fyziky na středních školách - elektřina a magnetismus, optika, atomová a jaderná fyzika.
Předmět zaměřený na získání schopnosti aplikace poznatků. Ukázat schopnost aplikovat získané schopnosti a dovednosti při řešení konkrétních úloh v konkrétních situacích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KEF/PPO1X
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní účast v hodinách a plnění domácích úkolů. Dva mikrovýstupy u tabule. Každý v rozsahu 15-20 min. Součástí mikrovýstupu musí být reálný demonstrační pokus (příp. pokusy) ze středoškolské fyziky. Aktivní účast na popularizačních akcích.
|
Doporučená literatura
|
-
Ganci Salvatore. (2016). Physics Experiments for your Bag. Lambert Academic Publishing, Saarbrücken.
-
Kraftmakher Yaakov. (2015). Experiments and demonstrations in physics - Bar-Ilan Physics Laboratory. World Scientific Publishing.
-
Látal, F. (2012). Školní pokusy: studijní modul. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mays, J.D. (2013). Favorite Experiments for Physics and Physical Science. Novare Science and Math, Austin, Texas.
-
Svoboda, E. (2001). Pokusy s jednoduchými pomůckami. Prometheus Praha.
-
Svoboda, E. (1997). Pokusy z fyziky na střední škole.. Prometheus.
-
Žouželka, J. (1993). Praktikum školních pokusů I-III. VUP Olomouc.
|