Předmět: Teorie a praxe tvorby učebnice fyziky

» Seznam fakult » PRF » KEF
Název předmětu Teorie a praxe tvorby učebnice fyziky
Kód předmětu KEF/PGSUF
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Renata, RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Základy teorie učebního textu, strukturní prvky učebnice, systémový přístup k obsahové stránce učebnice fyziky, transformace fyzikálních poznatků do učebního textu, cílové požadavky fyzikálního vzdělání na základní a střední škole a jejich odraz v učebních textech, vývoj osnov a učebnic fyziky pro střední školu, požadavky na učebnici a její funkce ve výuce, strukturní analýza učebnic fyziky, jazyk učebnic fyziky, terminologické otázky školské fyziky, obrazová složka učebnic fyziky, metodika práce s učebnicí ve výuce fyziky, moderní koncepce prezentace učebních informací a ICT.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Základy teorie učebního textu, strukturní prvky učebnice, systémový přístup k obsahové stránce učebnice fyziky, transformace fyzikálních poznatků do učebního textu.
Předmět zaměřený na schopnost hodnocení Hodnotit konkrétní metody a postupy, vysvětlit aspekty a výsledky týkající se dané problematiky, integrovat poznatky, předpovídat řešení, hodnotit výsledky a formulovat závěry.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Vědomosti v rozsahu daném obsahem předmětu (zkouška).
Doporučená literatura
  • České a zahraniční učebnice fyziky pro základní a střední školy.
  • Bednařík, M. (1981). Problematika informační struktury učebnice fyziky. Acta UPOL Fac RN, tom. 69, s. 225. Olomouc: UP.
  • Fenclová, J. (1984). Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. SPN, Praha.
  • Lepil, O. (2002). Současnost a budoucnost učebnic fyziky pro gymnázia. Matematika - fyzika - informatika 12, s. 84.
  • Lepil, O., Svoboda, E. (2007). Příručka pro učitele fyziky na střední škole. Prometheus, Praha.
  • Lepil, O. (2008). Vývoj didaktického systému fyziky jako východisko tvorby školních vzdělávacích programů. In: Sborník seminárních materiálů, Repronis, Ostrava, s. 5-19.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr