Předmět: Metodologie didaktiky fyziky

» Seznam fakult » PRF » KEF
Název předmětu Metodologie didaktiky fyziky
Kód předmětu KEF/PGSMD
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Renata, RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Historický vývoj fyzikálního vzdělávání, teoretická koncepce didaktiky fyziky, vědecký systém fyziky a jeho transformace do didaktického systému, teoretické a empirické metody didaktiky fyziky, soustava cílů fyzikálního vzdělání a jejich taxonomie, kompetence a standardy ve fyzikálním vzdělávání, výukový proces fyziky a jeho hodnocení, současné problémy a perspektivy didaktiky fyziky, informační zdroje v oblasti fyzikálního vzdělávání, mezinárodní komparace didaktických systémů fyziky, projektování výuky, interdisciplinární a mezipředmětové vztahy fyziky, integrovaná výuka přírodních věd.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Teoretická koncepce didaktiky fyziky, vědecký systém fyziky a jeho transformace do didaktického systému.
Předmět zaměřený na schopnost hodnocení Hodnotit konkrétní metody a postupy, vysvětlit aspekty a výsledky týkající se dané problematiky, integrovat poznatky, předpovídat řešení, hodnotit výsledky a formulovat závěry.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Vědomosti v rozsahu daném obsahem předmětu (zkouška).
Doporučená literatura
  • Časopis Matematika - fyzika - informatika.
  • Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, č. 1, s. 23-37.
  • Fenclová, J. a kol. (1984). K perspektivám fyzikálního vzdělání v didaktickém systému přírodních věd. Praha: Academia.
  • Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: SPN.
  • Lepil, O. (2008). K vývoji didaktiky fyziky. MFI 18, č. 2, s. 82-92.
  • Lepil, O. (1980). Příspěvek k teorii cílů fyzikálního vzdělávání. In: Acta UPOL, Fac. Rer. Nat. tom. 65. Olomouc: UP.
  • Lepil, O. (1981). Příspěvek k teorii didaktických systémů učiva. In: Acta UPOL Fac. Rer. Nat., tom. 69, s. 213. Olomouc: UP.
  • Lepil, O., Svoboda, E. (2007). Příručka pro učitele fyziky na střední škole. Prometheus, Praha.
  • Lepil, O. (2007). Vývoj fyzikálního vzdělávání na střední škole. Acta Didactica, 1, č. 2, s. 33-52.
  • Nezvalová, D. (ed). (2004). Kompetence a standardy ve fyzikálním vzdělávání učitele a žáka, sborník z konference. Olomouc: UP.
  • Trna, J. (2007). PCK a didaktika fyziky. Acta Didactica, 1, č. 2, s. 53-60.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr