Předmět: Teorie počáteční (pregraduální) přípravy učitele

» Seznam fakult » PRF » KEF
Název předmětu Teorie počáteční (pregraduální) přípravy učitele
Kód předmětu KEF/PGPP
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slezáková Jana, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy. Cíle pregraduální přípravy. Kompetence-definice, charakteristika, pojetí, konstrukce. Pedagogické kompetence. Kompetence učitele. Standardy učitelské kvalifikace, jejich teorie a praxe. Konstruktivismus v učitelském vzdělávání. Historický kontext konstruktivismu v učitelském vzdělávání. Teorie, výzkum a praxe konstruktivismu v učitelském vzdělávání. Teorie kurikula učitelského vzdělávání. Koncipování kurikula učitelského vzdělávání. Reflexe v učitelské přípravě. Reflexe jako fenomén. Model reflexivního myšlení. Konstruktivistický přístup k reflexi. Individuální učitelova koncepce. Učitelovo pedagogické myšlení a jednání. Reflexe a individuální učitelova koncepce. Reflexe v české pedagogické literatuře. Sebereflexe v pedagogické činnosti. Reflexivní myšlení budoucích učitelů. Reflexe v učitelské přípravě. Výukové strategie k rozvoji reflexivního myšlení v přípravě učitelů. Výzkum reflexe činnosti učitelem. Výzkum reflexe činnosti studentem učitelství. Portfolio učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Kompetence-definice, charakteristika, pojetí, konstrukce. Standardy učitelské kvalifikace. Konstruktivismus v učitelském vzdělávání. Koncipování kurikula učitelského vzdělávání. Portfolio učitele.
Předmět zaměřený na vytváření koncepce učitelského vzdělávání Hodnotit konkrétní metody a postupy, vysvětlit aspekty a výsledky týkající se dané problematiky, integrovat poznatky, předpovídat řešení, hodnotit výsledky a formulovat závěry.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Znalost základních teorií učitelského vzdělávání
Doporučená literatura
  • D. Nezvalová. (2001). Některé trendy pregraduální přípravy učitelů. Olomouc, Vydavatelství UP, 48 s.
  • Nezvalová, D. a kol. (2007). Kompetence a standardy v počáteční přípravě učitelů přírodovědných předmětů a matematiky. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Nezvalová, D. a kol. (2008). Počáteční vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů a matematiky. Trendy a inovace. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Nezvalová, D. Approaches to Competencies for Constructivist Science Teacher. Approach in the Czech Republic. In: Improving Quality of Science Trachet Training in European Cooperation-Con. App. UP Olomouc.
  • Nezvalová, D. (ed). (2007). Improving Quality of Science Teacher Training in European Cooperation-Constructivist Approach. Compendium. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Nezvalová, D. (2007). Pedagogická praxe v počáteční přípravě učitelů přírodovědných předmětů a matematiky. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Nezvalová D. (2000). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Olomouc: UP.
  • V. Richardson. (1997). Constructivist Teacher Education. London, The Falmer Press, 191 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr